Thursday, September 19, 2024

Τα «μεγάλα ελαιόλαδα» έχουν μέλλον στην αγορά των ΗΠΑ

TOM MUELLER – ΕΝΑΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΣ ΕΡΑΣΤΗΣ ΤΟΥ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟΥ

laquoΓεννήθηκα και μεγάλωσα στις ΗΠΑ όπου η κουλτούρα του ελαιολάδου άρχισε να μπαίνει στο συλλογικό υποσυνείδητο μόλις τα τελευταία χρόνια Ζω στην Ιταλία επί 15 χρόνια, αλλά δεν θεωρώ ότι είμαι ειδικός στα θέματα του ελαιολάδου όπως τόσα άλλα άτομα που βρίσκονται σήμερα σε αυτή την αίθουσα Τα 5 χρόνια που ασχολούμαι και γράφω για το ελαιόλαδο, ήταν αρκετά για να με κάνουν ένα φανατικό οπαδό του εφrsquo όρου ζωής, ωστόσο συχνά νιώθω χαμένος σε αυτόν τον περίπλοκο και αντιφατικό κόσμο Συνήθως όμως κάποιος που παρατηρεί τα πράγματα laquoαπrsquo έξωraquo, από μια απόσταση, μπορεί να τα βλέπει πιο καθαρά, χωρίς να επηρεάζεται από τον πλούτο των παραδόσεων του παρελθόντος

Ενώ ερευνούσα για το βιβλίο που γράφω, ταξίδεψα σε όλες τις χώρες της Μεσογείου και πέρα από αυτές και είδα άπειρες διαφορετικές προσεγγίσεις για το πώς παράγουμε και πώς τρώμε το ελαιόλαδο Μέσα από όλες αυτές τις διαφορές διαπίστωσα την έλλειψη μιας κοινής γλώσσας η οποία να περιγράφει τι σημαίνει ποιοτική υπεροχή αριστεία ενός ελαιολάδου Οι ελαιοπαραγωγοί που συνάντησα διαφωνούν στις πιο βασικές αλήθειες για το πώς παράγεται ένα καλό ελαιόλαδο Όταν τους ρωτώ γιατί κάνουν κάποια πράγματα με έναν ορισμένο τρόπο, παίρνω την ίδια ξεπερασμένη απάντηση laquoΓιατί έτσι έκαναν και οι παππούδες μουraquo Μερικές φορές, αυτός είναι ένας σωστός τρόπος να φτιάξεις ένα καλό ελαιόλαδο, αλλά συχνά δεν είναι Οι καταναλωτές, που προσπαθούν να καταλάβουν γιατί πρέπει να προτιμούν το ελαιόλαδο από άλλα φυτικά και ζωικά λίπη και έλαια, συχνά αντιμετωπίζουν μια γλώσσα του μάρκετινγκ και της ψευδο-επιστήμης, η οποία δεν τους εξηγεί καθόλου τι συμβαίνει όταν βάζουν το ελαιόλαδο στο στόμα τους Ο όρος laquoεξαιρετικό παρθένοraquo χρησιμοποιείται για να πωλούνται απειράριθμες διαφορετικές ποιότητες, κάποιες πολύ καλές, κάποιες πολύ κακές και γιrsquo αυτό έχει χάσει κάθε νόημα

Ο Σύνδεσμος των 3Ε δεν προτείνει έναν συγκεκριμένο ορισμό της ποιοτικής υπεροχής Ο πρόεδρος Claudio Peri λέει ότι δεν δίνει λεπτομερείς απαντήσεις αλλά ότι θέλει να γίνουν κατανοητά τα προβλήματα Τα 3Ε εξερευνούν τα βασικά ζητήματα σχετικά με την παραγωγή ελαιολάδου χρησιμοποιώντας επιστημονικές μεθόδους, θεωρώντας ότι η ποιοτική ανωτερότητα είναι μέγεθος μετρήσιμο και επαληθεύσιμο επί τη βάσει επιστημονικών και τεχνικών δεδομένων

Ο απώτερος στόχος των 3Ε είναι να δημιουργήσουν μια κοινή γλώσσα συνεννόησης σχετικά με την ποιοτική υπεροχή του ελαιολάδου, να βοηθήσουν να παραχθούν laquoμεγάλα ελαιόλαδαraquo μέσα στην ευρύτατη γκάμα των διαφορετικών γεύσεων, καθώς και να εξηγήσουν στους καταναλωτές σε μια γλώσσα που μπορούν να καταλάβουν και εμπιστευθούν Το κεντρικό μήνυμα των 3Ε δεν είναι ο σνομπισμός ή ο ελιτισμός, αλλά μια συνολική άποψη που περιλαμβάνει τα πάντα Τα 3Ε πιστεύουν ότι τα laquoμεγάλα ελαιόλαδαraquo μπορούν και πρέπει να παίξουν ένα ρόλο αντίστοιχο με τα laquoμεγάλα κρασιάraquo Όπως ακριβώς η απόλαυση των μεγάλων κρασιών βοηθά στην προώθηση όλων των κρασιών, έτσι και η ανάδειξη της ποιότητας των ελαιολάδων, που ενθαρρύνουν τα 3Ε, μπορεί να βοηθήσει κάθε τίμιο ελαιόλαδο, οσοδήποτε ταπεινό και αν είναι, ώστε να γίνει δημοφιλές, βελτιώνοντας και επεκτείνοντας ταυτόχρονα την ποιότητα του ελαιολάδου παγκοσμίως Τα laquosuper-premiumraquo ελαιόλαδα των 3Ε είναι οι ιδανικοί πρεσβευτές όλων των καλών ελαιολάδων

Υπάρχουν πραγματικές προκλήσεις για την διάδοση laquoμεγάλων ελαιολάδωνraquo σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, έστω κι αν το ελαιόλαδο δεν αποτελεί μέρος της κουλτούρας τους, ή αν δεν περιλαμβάνεται στα τρόφιμα πρώτης ανάγκης, ή αν οι γευστικές εμπειρίες του πικρού και του πικάντικού τους είναι λιγότερο θελκτικές από ό,τι στους Μεσογειακούς λαούς, ή αν ο κόσμος δεν έχει συναισθηματικούς δεσμούς με τα ελαιόδεντρα Παρrsquo όλα αυτά, υπάρχουν σοβαρά πλεονεκτήματα και ευκαιρίες καινοτομίας για το ελαιόλαδο στις ΗΠΑ επειδή δεν υπάρχουν εμπόδια πολιτιστικά ή διατροφικών συνηθειών, ούτε τεράστια οικονομικά ή κοινωνικά συμφέροντα με τα οποία θα έπρεπε κανείς να συμβιβαστεί Βρισκόμαστε σήμερα σε μια συναρπαστική συγκυρία για το ελαιόλαδο στις ΗΠΑ Η χώρα πρόσφατα αποτελεί την 3η μεγαλύτερη καταναλώτρια στον κόσμο, με σημαντικές νέες πηγές πληροφόρησης και ισχυρό ενδιαφέρον στις υγιεινές και μαγειρικές ιδιότητες της Μεσογειακής Διατροφής Οι Αμερικανοί είναι ευαίσθητοι στις βαθιές ιστορικές και πολιτιστικές ρίζες του ελαιολάδου

Το Διεθνές Συμβούλιο Ελαιολάδου ξεκίνησε μια νέα εκστρατεία προώθησης της κατανάλωσης Την ίδια όμως στιγμή, ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές ενημερώνονται ότι πολλά ελαιόλαδα που πουλιούνται σαν laquoέξτρα παρθέναraquo δεν ανταποκρίνονται σε αυτή την ποιοτική κατηγορία Φαίνεται ότι βρισκόμαστε στην κατάλληλη εποχή να κάνουμε ένα μεγάλο άλμα για την ποιότητα του ελαιολάδου στην Αμερική

Στην αγορά των ΗΠΑ υπάρχει μια τεράστια άγνοια σχετικά με το ποια πρέπει να είναι η ποιότητα ενός καλού ελαιολάδου Πρέπει όμως να δώσουμε στον κόσμο τη δυνατότητα να δοκιμάσει laquoμεγάλα ελαιόλαδαraquo κι αυτό αποτελεί τη μεγαλύτερη, ισχυρότερη και διαρκέστερη προβολή της μοναδικότητάς τους Η διαφορά μεταξύ ενός φρέσκου, αρωματικού, πολυσύνθετου, ζωντανού, πραγματικού εξαιρετικού παρθένου από ένα επίπεδο, ταγγό, πεθαμένο laquoέξτρα παρθένοraquo μπορεί να γίνει αντιληπτή από τον καθένα

Πώς θα φέρουμε κοντά στον κόσμο το ελαιόλαδο Το πιο προφανές μέρος είναι τα εστιατόρια, όπου ειδικευμένοι σεφ και με το χάρισμα της επικοινωνίας αποτελούν τους ιδανικούς δάσκαλους, που μπορούν να εκπαιδεύσουν τους καταναλωτές για να πειραματιστούν, να παίξουν, να απομνημονεύσουν ελαιόλαδα διαφόρων ειδών Άλλα κατάλληλα μέρη περιλαμβάνουν τα εξειδικευμένα καταστήματα franchise πώλησης ελαιολάδων, που ολοένα και αυξάνονται με την υποστήριξη του κύρους του Αμερικάνικου Ινστιτούτου Μαγειρικής CIA, όπως επίσης και σούπερ μάρκετ και ντελικατέσεν

Πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα παραπάνω μέρη 1 Διαλέξτε σαν εισαγωγή ένα ελαιόλαδο που δεν θα σοκάρει με την πικράδα ή την πιπεράδα του τον καταναλωτή που δοκιμάζει για πρώτη φορά, 2 Δώστε του κάποιο απλό τρόφιμο σαν βάση για να δοκιμάσει το ελαιόλαδο, όπως το ψωμί ή η βραστή πατάτα, γιατί υπάρχει κόσμος που δεν του αρέσει η απευθείας δοκιμή του ελαιολάδου, 3 Δώστε του την ευκαιρία να κάνει συγκρίσεις μεταξύ ενός απαλού με ένα έντονο ελαιόλαδο ή ακόμα και μεταξύ ενός ποιοτικά άριστου με ένα ελαττωματικό, 4 Δημιουργήστε μια ατμόσφαιρα παιχνιδιού και πειραματισμού, 5 Είναι σημαντικό να αφήσουμε στον καταναλωτή ένα θετικό συναίσθημα από τη γευστική δοκιμή, πράγμα που σιγά σιγά θα δημιουργήσει μια σταθερή προσήλωση σε χιλιάδες και αργότερα σε εκατομμύρια ανθρώπωνraquo

Σχετικά άρθρα

Ακολουθήστε μας

5,044FansLike
1,570FollowersFollow
119SubscribersSubscribe
Ελιά & Ελαιόλαδο: Τεύχος 106

Πρόσφατα άρθρα

Επιλεγμένα