H ΝΑΟΟΑ προτείνει πρότυπο ταυτότητας ελαιολάδου στις ΗΠΑ

Ακούγεται παράδοξο κι όμως είναι χαρακτηριστικό. Μόλις το ένα τρίτο των αμερικανών καταναλωτών γνωρίζει ότι το ελαιόλαδο προέρχεται από τις ελιές! Αυτό αποτέλεσε ένα από τα ευρήματα πρόσφατης έρευνας της Βορειοαμερικάνικης Ένωσης Ελαιολάδου (NAOOA), της οποίας τα μέλη εκπροσωπούν την πλειοψηφία των πωλήσεων ελαιολάδου στις Η.Π.Α.

Η ΝΑΟΟΑ υπέβαλε προς τον Οργανισμό Ελέγχου Φαρμάκων και Τροφίμων (FDA) υπόμνημα ζητώντας την καθιέρωση ενός προτύπου ταυτότητας για τα ελαιόλαδα που κυκλοφορούν στην αμερικάνικη αγορά. Επιδίωξή της είναι να εξαλείψει τη γενική σύγχυση που υπάρχει μεταξύ των αμερικανών σχετικά με το ελαιόλαδο, να ενισχύσει τη διαφάνεια στην αγορά καταπολεμώντας τα φαινόμενα νοθείας και παραπλάνησης των καταναλωτών με τελικό σκοπό την αύξηση της κατανάλωσης. Άλλωστε, οι ΗΠΑ αποτελούν την “ατμομηχανή” της παγκόσμιας αγοράς με 356.000 τόνους το 2019, έχοντας δηλαδή επιτύχει μια ιλιγγιώδη αύξηση από τους 28.000 τόνους του 1980.

O Joseph R. Profaci, εκτελεστικός διευθυντής της ΝΑΟΟΑ, επισημαίνει: «Αν και η πλειοψηφία των Αμερικάνων γνωρίζει ότι το ελαιόλαδο είναι το πιο υγιεινό μαγειρικό λάδι, λιγότεροι από τους μισούς το χρησιμοποιούν. Κύριες αιτίες, όπως προέκυψε από έρευνα που διεξαγάγαμε, είναι ότι υπάρχει ασάφεια στις ετικέτες και στην ονοματολογία των ελαιολάδων. Υποβάλουμε το υπόμνημα ώστε να αντιμετωπίσουμε αυτά και ανάλογα προβλήματα

Στην έρευνα που πραγματοποίησε, η ΝΑΟΟΑ ζήτησε από 1500  καταναλωτές να πουν τι γνωρίζουν για το ελαιόλαδο. Τα αποτελέσματα ανέδειξαν τη σύγχυση που επικρατεί. Για παράδειγμα, το 60% των συμμετεχόντων δεν ήταν σίγουροι για τη διαφορά μεταξύ εννοιών όπως «παρθένο» και «εξευγενισμένο» παρά τις σημαντικές διαφορές ως προς την υγιεινή επίπτωση των δύο. Επίσης, μόνο το 1/3 των ερωτηθέντων πίστευε ότι ο όρος «έξτρα» είναι κάτι παραπάνω από απλό μάρκετινγκ. Κι ακόμη, το 1/3 των καταναλωτών δεν πιστεύει ή δεν είναι σίγουρο ότι το ελαιόλαδο προέρχεται από την ελιά. 

Επιπρόσθετα, παρότι άλλη έρευνα που διεξήχθη από επιστήμονες του FDA  έδειξε χαμηλό ποσοστό νοθευμένων ελαιολάδων στα καταστήματα λιανικής της χώρας, πολλοί Αμερικάνοι συνεχίζουν να πιστεύουν ότι η νοθεία στο ελαιόλαδο είναι εκτεταμένη.

 «Η αύξηση της κατανάλωσης του ωφέλιμου για την καρδιά ελαιολάδου στην Αμερική θα ήταν προς κοινό μας όφελος. Σύμφωνα με την συμβουλευτική επιστημονική εταιρεία Exponent, αν στρεφόμασταν κατά 20% παραπάνω προς τη μεσογειακή διατροφή, της οποίας το ελαιόλαδο αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο, η χώρα θα γλίτωνε 20 δισεκατομμύρια $ από δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης. Ο τρόπος για να το επιτύχουμε είναι η εδραίωση ενός προτύπου ποιότητας προκειμένου να ξεπεραστούν τα μακροχρόνια εμπόδια», λέει ο Profaci.

H Βορειοαμερικανική Ένωση Ελαιολάδου τασσόταν υπέρ ενός ενιαίου εθνικού προτύπου από τότε που ιδρύθηκε, υποβάλλοντας υπόμνημα προς τον FDA για πρώτη φορά το 1990 και έπειτα το 2012. Αυτή τη φορά, το υπόμνημα υποστηρίζεται από μια μεγάλη έρευνα που διεξήχθη στους καταναλωτές.

Ορισμένες κρίσιμες προτάσεις αποτελούν:

–  Η εξάλειψη της σύγχυσης που υπάρχει στις ετικέτες του ελαιόλαδου. Ο όρος «pure» θα μπορεί να συνοδεύει μόνο την κατηγορία του εξαιρετικού παρθένου, ενώ το «extra light» θα απαγορευθεί τελείως. 

–  Η αυθεντικότητα των ελαιολάδων θα υποστηρίζεται από τις σύγχρονες μεθόδους της αναλυτικής χημείας και τα κριτήρια θα είναι αυστηρά, όπως π.χ. με τα όρια της καμπεστερόλης για την ανίχνευση νοθείας με άλλα φυτικά έλαια (σπορέλαια).

Neptune, New Jersey- 26 Μαΐου 2020