Η Ελλάδα με τον τενεκέ στον Καναδά

    Η Τυνησία ξεπέρασε σε εξαγωγές την Ελλάδα το 2017 και ήδη βρίσκεται στη 2η θέση

    0

    Η καλή και έμπειρη δημοσιογράφος Δήμητρα Μανιφάβα με μακρά θητεία στο αγροτικό ρεπορτάζ ανέδειξε την προηγούμενη εβδομάδα στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ την κατά κράτος υποχώρηση του ελληνικού ελαιολάδου στη μεγάλη και αξιόλογη αγορά του Καναδά. Σύμφωνα με την έκθεση του Έλληνα Προξένου στο Τορόντο η Τυνησία έχει αφήσει πολύ πίσω την Ελλάδα, η οποία συνεχίζει να πορεύεται με τον αραμπά του χύμα ανώνυμου τενεκέ.

    Το θέμα δεν είναι άγνωστο στους αναγνώστες του Ελιά & Ελαιόλαδο, το οποίο το είχε θίξει με αφορμή το υπό εκκόλαψη σκάνδαλο του προγράμματος προώθησης του ΣΕΒΙΤΕΛ (βλ. τεύχος 94, σελ.32-36). Εκτός από αυτή καθ΄ αυτή την υπόθεση, η οποία μετά από παραγγελία της OLAF (Υπηρεσία της ΕΕ για καταπολέμηση της απάτης) έχει αποσταλεί για περαιτέρω διερεύνηση στην εισαγγελική Αρχή, το πραγματικό σκάνδαλο, όπως είχαμε εμφατικά σημειώσει, έγκειται στις απαράδεκτα χαμηλές επιδόσεις των ελληνικών εξαγωγών ενώ παράλληλα τα εκατομμύρια των προγραμμάτων προώθησης «τρέχουν».

    Μάλιστα, είχαμε επισημάνει την περίπτωση του Καναδά όπου μετά το πρόγραμμα του ΣΕΒΙΤΕΛ αντί για αύξηση των εξαγωγών ακολούθησε υποχώρηση κατά 25%. Ειδική αναφορά είχαμε κάνει και στο brand SOLON της εταιρείας ΕΛΑΪΣ-UNILEVER το οποίο διακινούσε με τοπικό συνεργάτη της. Στην πρόσφατη έκθεση του Έλληνα πρόξενου δεν γίνεται καμία μνεία, άρα μπορούμε να υποθέσουμε ότι η παρουσία του SOLON εξέλιπε στον Καναδά, άρα οι επενδύσεις των προγραμμάτων προώθησης δεν απέδωσαν.

    Η έκθεση του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στον Καναδά αποτυπώνει τρείς ταυτόχρονες εξελίξεις:

    1ον Οι συνολικές εισαγωγές παρθένου ελαιολάδου στον Καναδά αυξήθηκαν το 2020 σε σύγκριση με το 2019 κατά 17% σε αξία και 35% σε ποσότητες.

    2ον Αντιθέτως οι ελληνικές εξαγωγές υποχώρησαν κατά 4% σε αξία αν και αυξήθηκαν κατά 8% σε ποσότητα. Πρόκειται για λογική συνέχεια του γεγονότος ότι πουλάμε φθηνά, χωρίς προστιθέμενη αξία, γιατί ένα μέρος των εξαγωγών γίνεται σε ανώνυμες μεγάλες συσκευασίες, τον γνωστό μας από την ελληνική αγορά «τενεκέ».

    3ον Η Ιταλία και Τυνησία, με 3η την Ισπανία, κυριαρχούν στην καναδική αγορά ακολουθώντας συστηματικές πολιτικές προώθησης, ενώ παράλληλα, ειδικά το ιταλικό ελαιόλαδο, αξιοποιεί την καλή εικόνα των πολυάριθμων ιταλικών εστιατορίων.

    Όπως και η Τυνησία, η οποία ξεπέρασε σε εξαγωγές την Ελλάδα το 2017 και ήδη βρίσκεται στη 2η θέση προβάλλει με επιθετική πολιτική μάρκετινγκ ως ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα:

    -Τη χρήση του ελαιολάδου από την αρχαιότητα (!)

    -Τη χαμηλή ανταγωνιστική τιμή.

    -Μεσογειακή κουζίνα, εξωτικές (για τους Καναδούς) γεύσεις.

    -Το βιολογικό ελαιόλαδο, στο οποίο κατέχει την πρώτη παγκοσμίως.