Οργάνωση γεωργών με στόχο τα 4,2 δισ.

0

imageΤο μεγάλο στοίχημα της οργάνωσης σε συνεταιρισμούς και συλλογικότητες καλούνται να κερδίσουν οι Ελληνες αγρότες, στη βάση των ευρωπαϊκών προτύπων, διαφορετικά κινδυνεύουν να αποκλειστούν από τα κοινοτικά κονδύλια ύψους 4,2 δισ. ευρώ που αφορούν το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης της νέας Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020.
Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα της εκδήλωσης με θέμα «Δομές του Κλάδου των Φρέσκων Φρούτων και Λαχανικών», που πραγματοποιήθηκε χθες στο πλαίσιο της πρώτης διεθνούς έκθεσης Frescon 2015.

Την ώρα που η Κομισιόν στρέφεται στη μείωση των στρεμματικών επιδοτήσεων, ενδεικτικά του προβλήματος είναι τα στοιχεία που παρουσίασε η Αναστασία Μακρή από τη Διεύθυνση Συστημάτων Καλλιέργειας του ΥΠΑΠΕΝ, σύμφωνα με τα οποία στην Ελλάδα μόλις το 11% της παραγωγής των οπωροκηπευτικών περνά μέσα από (μόνο) 134 αναγνωρισμένες οργανώσεις παραγωγών, έναντι αντίστοιχου ποσοστού 14% το 2010.
Να σημειωθεί ότι τα οπωροκηπευτικά αντιπροσωπεύουν στην Ευρωπαϊκή Ενωση το 3% των καλλιεργούμενων εκτάσεων και το 17% της αξίας της αγροτικής παραγωγής (εξ αυτών το 10% είναι τα λαχανικά και το 7% τα φρούτα).

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος της Food Standard Στέλιος Δρυς, ο κλάδος των οπωροκηπευτικών στην Ελλάδα αντιπροσωπεύει το 2% της γεωργικής έκτασης, αλλά το 32% της αξίας των παραγόμενων προϊόντων και το 40% των εξαγωγών του κλάδου.

Οπως είπε ο ίδιος, το σπουδαιότερο εργαλείο εφαρμοσμένης αναπτυξιακής πολιτικής στον αγροδιατροφικό τομέα είναι η Εθνική Διεπαγγελματική Φρούτων και Λαχανικών, που προτείνεται να χρηματοδοτείται από μία πολύ χαμηλή ανταποδοτική εισφορά. «Αν ο γεωργός δεν οργανωθεί, δεν θα μπορεί να έχει πρόσβαση στο λεγόμενο ΕΣΠΑ για τη γεωργία (Πυλώνας ΙΙ πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης)», προειδοποίησε.

Σύμφωνα με στελέχη του ΥΠΑΠΕΝ, το υπουργείο επεξεργάζεται ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για τους συλλογικούς φορείς του αγροτικού κόσμου, καθώς, όπως επισημάνθηκε, ο σχετικός νόμος που τροποποιήθηκε μόλις πέρυσι, «είναι πολύ πρόχειρος, γεμάτος ελλείψεις και πρακτικά ανεφάρμοστος».

Από την πλευρά της η κυρία Ευαγγελία Κουρέντα από τη Διεύθυνση Αγροτικής Πολιτικής, Διεθνών Σχέσεων και Προώθησης Προϊόντων του ΥΠΑΠΕΝ σημείωσε πως αρκετές φορές ξένοι καταναλωτές δεν ξέρουν πού βρίσκεται η χώρα μας, πολλώ δε μάλλον προϊόντα με συγκεκριμένα τοπωνύμια.

Ωστόσο, υπογράμμισε την ανάγκη να ενισχυθεί το brand name της Ελλάδας στο εξωτερικό, ενώ χαρακτήρισε ως πολύ σημαντικό βήμα τη συγκρότηση διεπαγγελματικών οργανώσεων στα φρούτα και λαχανικά.

Οι τελευταίες μπορούν να συμβάλουν στη βιωσιμότητα της παραγωγή, στο άνοιγμα διαύλων προώθησης των προϊόντων στο εξωτερικό και στη διατήρηση των μεριδίων στις διεθνείς αγορές.

του Γιώργου Χατζηλίδη, Ναυτεμπορική 25/4/15