Κυριακή, 13 Οκτωβρίου, 2024

Οι βροχές στην Ισπανία μπορούν να φέρουν παραγωγή-ρεκόρ ύψους 1,6 εκατ. τόνων, μίνιμουμ οι 1,5 εκ. τόνοι!

Ο Ραφαέλ Πίκο γενικός διευθυντής της ASOLIVA περιγράφει αναλυτικά την ισπανική και την διεθνή αγορά του ελαιολάδου

«Κατώφλι» προβλέπεται να είναι το 1,5 εκατ. τόνων στη νέα Ισπανική παραγωγή ελαιολάδου, ενώ εάν βοηθήσει ο καιρός (βροχοπτώσεις), τότε μπορεί να φτάσει στο 1,6 εκατ. τόνους!

Η Asoliva εκπροσωπεί 50 εταιρείες, που αντιπροσωπεύουν το 90% των ισπανικών εξαγωγών, δηλ. περί τους 1,1 εκατ. τόνους

 

«Οι ειδικοί προβλέπουν ότι η παραγωγή θα είναι σημαντικά υψηλότερη από πέρυσι. Αν βρέξει έως και στις αρχές Οκτωβρίου, αναμένεται να φτάσουμε τους 1.600.000 τόνους ελαιόλαδου, λαμβάνοντας υπόψη ότι στην προηγούμενη περίοδο (2023/24) ήταν 853.000 τόνοι», αποκαλύπτει ο Rafael Picó, γενικός διευθυντής του Ισπανικού Συνδέσμου Βιομηχανίας και Εμπορίου Εξαγωγέων Ελαιολάδου (Asoliva), σε συνομιλία του με τον ενημερωτικό ιστότοπο economia3.com.

Η Asoliva εκπροσωπεί 50 εταιρείες που αντιπροσωπεύουν το 90% των ισπανικών εξαγωγών, περί τους 1,1 εκατ. τόνους. Ο τομέας αντιπροσωπεύει μεταξύ 2,5 και 3% του ισπανικού ΑΕΠ.

Παραγωγή – ρεκόρ

Ο Πίκο εξηγεί ότι «προερχόμαστε από δύο εσοδείες με μειωμένες παραγωγές. Αν επιβεβαιωθεί μια παραγωγή ύψους 1.600.000 τόνων, θα αποτελέσει την τρίτη μεγαλύτερη στην ιστορία της Ισπανίας». Όμως, προειδοποιεί, ότι «αν δεν βρέξει, η παραγωγή «θα μπορούσε να περιοριστεί στους 1.500.000 τόνους, κάτι που και πάλι θα αποτελούσε μια καλή παραγωγή».

Αποθέματα

Το διαθέσιμο απούλητο απόθεμα σήμερα ανέρχεται σε 180.000 τόνους, προσαυξάνοντας τα διαθέσιμα της εμπορικής περιόδου 2024/25. Ο Rafael Picó εξηγεί πως «Πρέπει πάντοτε να υπάρχει  μια ικανοποιητική ποσότητα ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις πωλήσεων τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο, επειδή τα φρέσκα ελαιόλαδα αρχίζουν να μπαίνουν στην αγορά τα τέλη Νοεμβρίου».

Ο γενικός διευθυντής της Asoliva επισημαίνει ότι «σε κάθε περίπτωση, η Ισπανία θα έχει αρκετό ελαιόλαδο ώστε για να τηρήσει τις υποχρεώσεις της τόσο για την εσωτερική αγορά όσο και για τις εξαγωγές».

Οι τιμές, το κόστος, τα σπορέλαια

Σε κανονικές κλιματολογικές συνθήκες, η Ισπανία παράγει κατά μέσο όρο 1.500.000 τόνους ελαιόλαδου. Στην εκστρατεία 2022/23 περιορίστηκε στους 677.000 τόνους, «που είναι λιγότερο από τους μισούς, ενώ η 2023/24 ανήλθε στους 853.000 τόνους, επίσης πολύ μακριά από την κανονική της παραγωγή».

ο τριπλασιασμός του κόστους έχει προκαλέσει μείωση του όγκου της εθνικής κατανάλωσης ελαιολάδου κατά 36% και των εξαγωγών κατά 38%

 

Αυτή η κατάσταση, διευκρινίζει ο γενικός διευθυντής της Asoliva, έχει προκαλέσει  «τον τριπλασιασμό του κόστους παραγωγής, δηλαδή, του πρωτογενή τομέα και της πρώτης μεταποίησης, που είναι οι συνεταιρισμοί και τα ιδιωτικά ελαιοτριβεία. Η τιμή  ήταν τρία ευρώ και πρακτικά έχει πάει στα 10 ευρώ. Το γεγονός αυτό έχει προκαλέσει μείωση του όγκου της εθνικής κατανάλωσης ελαιολάδου κατά 36% και των εξαγωγών κατά 38%».

Για τον Picó, «αυτή η κατάσταση δεν είναι καλή για κανέναν, ούτε για τους αγρότες ούτε για τους συνεταιρισμούς, αλλά ούτε για την βιομηχανία που αγοράζει την πρώτη ύλη και την εμπορεύεται. Όσο πιο ακριβή είναι η τιμή και το κόστος παραγωγής, τόσο λιγότερη δραστηριότητα έχει και τόσο μικρότερη οικονομική υποστήριξη από τις τράπεζες».

Ο Rafael Picó υπενθυμίζει ότι όταν υπάρχει μια πολύ σημαντική διαφορά στην τιμή μεταξύ του ελαιολάδου και του ηλιελαίου, ο καταναλωτής, όπως συνέβη φέτος, επιλέγει το ηλιέλαιο. Τα μερίδια  αγοράς έφτασαν σε μια αναλογία 55% ηλιέλαιο – 45% ελαιόλαδο, «κάτι που δεν είχε συμβεί ποτέ».

Οι εξαγωγές

Επιπλέον, «στη διεθνή αγορά αυτή η κατάσταση έχει επιδεινωθεί αφού στο εξωτερικό δεν υπάρχουν μόνο ελαιόλαδα ή ηλιέλαια, αλλά ανταγωνίζονται πολλά άλλα φυτικά έλαια και λίπη».

«Το πιο υγιεινό από όλα είναι το ελαιόλαδο αλλά είναι και το πιο ακριβό», σημειώνει και προσθέτει ότι όταν το κόστος παραγωγής τριπλασιάζεται και μεταφέρεται στο ράφι, ο καταναλωτής σταθμίζει αν θα συνεχίσει να καταναλώνει ελαιόλαδο ή θα επιλέξει κάτι άλλο. Επομένως, αυτό το 38% έχει πάει σε άλλα φυτικά έλαια εκτός από ελαιόλαδα. Συμπερασματικά, διευκρινίζει, έχουμε χάσει μερίδιο αγοράς λόγω υψηλού κόστους.

όταν η Ισπανία ανακτήσει την κανονική παραγωγή της, τα χύμα ελαιόλαδα θα ανακάμψουν αμέσως, ενώ τα τυποποιημένα θα συνεχίσουν να κοστίζουν πολύ περισσότερο

 

Πού μας οδηγεί αυτή η κατάσταση; Ο Picó εξηγεί ότι θα πρέπει να επανακτήσουμε αυτή την αγορά. «Σε διεθνές επίπεδο βρίσκουμε την Τουρκία, η οποία έχει αυξήσει τις εξαγωγές της σχεδόν 300%, ειδικά σε χύμα, όπως και άλλες χώρες, η Συρία, η Τυνησία, το Μαρόκο, η Χιλή ή η Αυστραλία».

Επομένως, «ο καταναλωτής που εξακολουθεί να επιλέγει το ελαιόλαδο μπορεί να το προμηθεύεται από άλλες πηγές», παραδέχεται ο Picó. Με αυτόν τον τρόπο, «έρχεται μια στιγμή που το κόστος παραγωγής αυξάνεται τόσο πολύ, οι ισπανικές εξαγωγές μειώνονται σημαντικά».

θα πρέπει να πραγματοποιήσουμε διαφημιστικές εκστρατείες και να καταβληθεί μεγαλύτερη προσπάθεια για την ανάκτηση αυτού του μεριδίου αγοράς

 

Ωστόσο, ο γενικός διευθυντής της Asoliva εξηγεί ότι στην εξαγωγική αγορά του χύμα, η οποία γίνεται με τάνκερ ή με βυτία και είναι μια πώληση όπου το μόνο που λαμβάνεται υπόψη και μετράει είναι η τιμή. Ως εκ τούτου, τονίζει, «όταν αυξάνεται το κόστος παραγωγής, οδηγεί σε μείωση των εξαγωγών στην Ισπανία προς όφελος άλλων χωρών εξαγωγής» . Παρά τα πάντα, «όταν η Ισπανία ανακτήσει την κανονική της παραγωγή, τότε η ανάκαμψη των χύμα εξαγωγών της θα είναι επίσης πιο ευέλικτη » .

Ωστόσο, επισημαίνει ο Picó, «στην περίπτωση της αγοράς επώνυμου τυποποιημένου δεν συμβαίνει το ίδιο γιατί η εικόνα της μάρκας, η πίστη των καταναλωτών, τα logistics, η σοβαρότητα από την πλευρά των Ισπανών εξαγωγέων μετράνε πολύ» .

«Το τυποποιημένο προϊόν – επισημαίνει – συνεπάγεται ενίσχυση της εικόνας της μάρκας, ακόμη και σε βάρος των συνολικών εταιρικών κερδών».

Συμπερασματικά, με 853.000 τόνους ελαιολάδου, ο βιομηχανικός του τομέας έχασε το 38% του εξαγόμενου όγκου και η εσωτερική εθνική αγορά μειώθηκε κατά 36%. Επομένως, «όταν η Ισπανία ανακτήσει την κανονική παραγωγή της, τα χύμα ελαιόλαδα θα ανακάμψουν αμέσως, ενώ τα τυποποιημένα θα συνεχίσουν να κοστίζουν πολύ περισσότερο. Γιαυτό το λόγο θα πρέπει να πραγματοποιήσουμε διαφημιστικές εκστρατείες για να το πετύχουμε. Στην πραγματικότητα, θα πρέπει να καταβληθεί μεγαλύτερη προσπάθεια για την ανάκτηση αυτού του μεριδίου αγοράς».

Πηγή: economia3.com

Σχετικά άρθρα

Ακολουθήστε μας

5,044ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,570ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
119ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
Ελιά & Ελαιόλαδο: Τεύχος 107

Πρόσφατα άρθρα

Επιλεγμένα