Αυξημένη η κατανάλωση ελιάς στα ισπανικά νοικοκυριά, μηνύματα για τις ελληνικές συνήθειες

Η υγειονομική κρίση της πανδημίας είχε σαν αποτέλεσμα οι αγορές επιτραπέζιας ελιάς με προορισμό τα ισπανικά νοικοκυριά να αυξηθούν εκθετικά.

0

Όλα δείχνουν ότι το 2020 αποτέλεσε μία εξαιρετική χρονιά για την πορεία της κατανάλωσης επιτραπέζιας ελιάς στην Ισπανία. Αυτό προκύπτει από την έκθεση για την κατανάλωση τροφίμων που παρουσίασε το Υπουργείο Γεωργίας της Ισπανίας, τα στοιχεία της οποίας έρχονται σε συμφωνία με τα στοιχεία της Ισπανικής Ένωσης Εξαγωγέων και Βιομηχάνων Επιτραπέζιας Ελιάς (Asemesa), της αντίστοιχης ΠΕΜΕΤΕ δηλαδή.

Σύμφωνα με αυτά, η υγειονομική κρίση της πανδημίας είχε σαν αποτέλεσμα, ειδικότερα κατά το 2ο τρίμηνο του 2020, οι αγορές επιτραπέζιας ελιάς από τα ισπανικά νοικοκυριά να αυξηθούν εκθετικά σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά φτάνοντας τη μέγιστη άνοδό τους κατά το μήνα Απρίλιο (+45,6%), ενώ κατά το 3ο τρίμηνο, όπου και τα μέτρα περιορισμού των μετακινήσεων ήταν πιο ελαστικά, οι αγορές παρέμειναν στα ίδια με του 2019 επίπεδα.

Εντός του 2020, τόσο η συνολική οικιακή όσο και η κατά κεφαλήν κατανάλωση επιτραπέζιας αυξήθηκε αντίστοιχα κατά 18,5 και 18,2%, ενώ και η συνολική αξία των αγορών αυξήθηκε κατά 19,2% συγκριτικά με το 2019. Η οικιακή κατανάλωση έφτασε τους 132.775 τόνους, η μέση ετήσια κατά κεφαλήν κατανάλωση τα 2,87 kg, ενώ οι συνολικές ατομικές δαπάνες  αυξήθηκαν κατά 18,9% (8,56€/άτομο). Από την άλλη πλευρά, αν και η μέση τιμή των διατροφικών προϊόντων παρουσίασε κατά τη χρονιά αυτή μία μικρή άνοδο της τάξης του 2,7%, οι τιμές της επιτραπέζιας ελιάς παρέμειναν στα ίδια επίπεδα (+0,6%).

Όπως γράφει το Olimerca, παρόλο που τα σούπερ μάρκετ εξακολουθούν να αποτελούν το κύριο σημείο πώλησης του προϊόντος, οι συνθήκες περιορισμού έφεραν μία μεγάλη αύξηση των αγορών μέσω e-shop της τάξης του 49,5%.

Όσον αφορά τις καταναλωτικές προτιμήσεις, οι γεμιστές επιτραπέζιες ελιές συνεχίζουν να βρίσκονται στην κορυφή των καταναλωτικών προτιμήσεων οι αγορές των οποίων παρουσίασαν περαιτέρω αύξηση της τάξης του 15,5%, αν και ακόμη μεγαλύτερη αύξηση, συγκεκριμένα κατά 34,1% σε σχέση με το 2019, παρουσίασε η κατανάλωση των συσκευασμένων εμπύρηνων επιτραπέζιων ελιών.

Πάντως, από την ανάλυση της μακροπρόθεσμης εξέλιξης της κατανάλωσης επιτραπέζιας ελιάς, φαίνεται πως η άνοδός της δεν αποτελεί εξ ολοκλήρου απόρροια της πανδημίας, μιας και η αυξητική της τάση είναι ορατή από το 2008, έχοντας αυξηθεί από τότε έως και σήμερα κατά 26%.

Συγκρίσεις μηνύματα για την Ελλάδα

Η Ισπανία έχει μια υγιή αγορά που κινείται με λογικό τρόπο. Κατ΄αρχήν έχει μια υψηλή εσωτερική κατανάλωση. Τα ισπανικά νοικοκυριά τρώνε ελιές και είναι λογικό, υπό συνθήκες καραντίνας να μαγειρεύουν σπίτι περισσότερο άρα να καταναλώνουν ελιές και μάλιστα επεξεργασμένες (γεμιστές, συσκευασμένες κ.λπ.). Οι τιμές διατηρούνται σε υψηλά, ικανοποιητικά επίπεδα, και έτσι τελικά επικρατεί “αναπτυξιακή ισορροπία”.

Αντιθέτως στην Ελλάδα η αγορά παρουσιάζει διάφορες στρεβλώσεις. Η εσωτερική κατανάλωση είναι μικρή με αποτέλεσμα όλοι να βασίζονται στις εξαγωγές. Η ΠΕΜΕΤΕ με τα πανάκριβα προγράμματα των 11 εκ € είναι προσανατολισμένη στις εξαγωγές δείχνοντας να αδιαφορεί για τον Έλληνα καταναλωτή, ο οποίος έχει απομακρυνθεί από τα παραδοσιακά διατροφικά πρότυπα. Φέτος οι τιμές υποχώρησαν, όχι λόγω κορωνοϊού αλλά για άλλους λόγους (βλ. πχ τα όσα συνέβησαν και συμβαίνουν με τις Καλαμών). Το αποκορύφωμα ήταν οι “ελεημοσύνες” των “κορωνοεπιδοτήσεων” με τις οποίες εκτονώθηκε, προσωρινά τουλάχιστον, η πολιτική πίεση.

Μία άλλη πολύ κρίσιμη παράμετρος είναι οι αγροτικοί συνεταιρισμοί, υγιείς οικονομικά και ισχυροί διαπραγματευτικά στην Ισπανία, διαλυμένοι, πλην μεμονωμένων εξαιρέσεων, στην Ελλάδα.