Κυριακή, 16 Ιουνίου, 2024

Η ελληνική παρουσία στην αγορά ελαιολάδου του Ηνωμένου Βασιλείου

Το ελαιόλαδο έχει σημειώσει τη μεγαλύτερη άνοδο στις προτιμήσεις των καταναλωτών στο Ηνωμένο Βασίλειο, σε σχέση με όλα τα βρώσιμα έλαια, τα τελευταία 2 χρόνια.

Το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Ελληνικής Πρεσβείας στο Λονδίνο παρουσίασε τα αποτελέσματα της έρευνας για τις τάσεις στην αγορά ελαιολάδου στο Ηνωμένο Βασίλειο για το 2022, ενώ παράλληλα παρατίθενται τα στοιχεία της ζήτησης και των εισαγωγών του Ηνωμένου Βασιλείου για τις κύριες κατηγορίες ελαιολάδου.

Αρχικά, τα στοιχεία της έρευνας δείχνουν ότι η κατανάλωση βρώσιμων ελαίων αυξήθηκε σημαντικά στο Ηνωμένο Βασίλειο κατά την περίοδο της καραντίνας, καθώς το κλείσιμο της οικονομίας και η τηλεργασία οδήγησαν στην παρασκευή και κατανάλωση των περισσότερων γευμάτων στο σπίτι. Καθώς οι περιορισμοί άρχισαν σταδιακά να αίρονται, οι λιανικές πωλήσεις ελαίων υποχώρησαν μεν από το υψηλό που παρατηρήθηκε στις αρχές του 2020, όταν οι Βρετανοί καταναλωτές κατέφυγαν σε αγορές πανικού, αλλά είναι υψηλότερες από το επίπεδο του 2019.

Το ελαιόλαδο έχει σημειώσει τη μεγαλύτερη άνοδο στις προτιμήσεις των καταναλωτών στο Ηνωμένο Βασίλειο, σε σχέση με όλα τα βρώσιμα έλαια, τα τελευταία 2 χρόνια. Αξιοσημείωτη είναι η άνοδος του αρωματισμένου ελαιολάδου (εμπλουτισμένο ελαιόλαδο με γεύσεις κυρίως
αρωματικών βοτάνων, τρούφας κ.α.).

Στον παρακάτω πίνακα (Πίνακας 1), μπορείτε να δείτε αναλυτικά τη μεταβολή της αξίας των πωλήσεων στη λιανική για κάθε κατηγορία βρώσιμου ελαίου:

Πίνακας 1: Μεταβολή της αξίας των πωλήσεων λιανικής ανά κατηγορία βρώσιμου ελαίου από το 2020 προς το Δεκέμβριο του 2021

Κατηγορία Βρώσιμου Ελαίου Μεταβολή (%) σε σχέση με το 2020 (Δεκέμβριος 2021)
Μαγειρικό Λάδι +14,6%
Ελαιόλαδο +20,9%
Ηλιέλαιο +11,5%
Σπορέλαιο +8,3%
Κραμβέλαιο +4%
Ειδικά λάδια +19,8%
Καλαμποκέλαιο -6,6%

 

Ωστόσο, ακόμα και μετά από τη σημαντική αύξηση της κατανάλωσης ελαιολάδου στο Ηνωμένο Βασίλειο, αυτό υπολείπεται ακόμα του μαγειρικού λαδιού στην προτίμηση των καταναλωτών (30,53 έναντι 14,77 εκατομ. λίρες αξία πωλήσεων λιανικής μηνιαίως για μαγειρικό λάδι και ελαιόλαδο αντίστοιχα).

Στο μέτωπο των εισαγωγών ελαιολάδου από το Ηνωμένο Βασίλειο, τα στοιχεία της αντίστοιχης έρευνας του 2019 για την οποία είχαμε γράψει στο Olivenews.gr, έφερναν τη Γερμανία πιο ψηλά από την Ελλάδα, εικόνα που έχει αντιστραφεί πλέον, καθώς η χώρα μας ανέκτησε την τρίτη θέση στη σχετική κατάταξη (4,9 εκατομ. λίρες συνολική αξία εισαγωγών ελαιολάδου από την Ελλάδα έναντι 3,15 εκατομ. λιρών της Γερμανίας).

Ειδικότερα, όσον αφορά τον τομέα των εξαγωγών εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου προς το Ηνωμένο Βασίλειο, η αυξητική τάση που εντοπίζεται, επιβεβαιώνει την άνοδο της κατανάλωσης, καθώς και την αύξηση της ελληνικής παρουσίας στην αγορά ελαιολάδου της χώρας αυτής. Στον πίνακα 2 παρουσιάζεται η αξία και το μερίδιο της κάθε χώρας στο πεδίο των εισαγωγών εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου από το Ηνωμένο Βασίλειο.

 

Πίνακας 2: Αξία και μερίδιο εισαγωγών εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου από το Ηνωμένο Βασίλειο ανά χώρα

Χώρα Αξία Εισαγωγών έξτρα παρθένου ελαιολάδου από το ΗΒ (σε εκατομ. Λίρες) Μερίδιο (%) εισαγωγών από το ΗΒ το 2021 ανά χώρα
Ιταλία 39.554.128 45%
Ισπανία 33.179.153 38%
Ελλάδα 4.614.601 5%
Βέλγιο 3.249.949 4%
Γερμανία 3.000.940 3%
Ολλανδία 1.674.501 2%
Γαλλία 1.548.314 2%
Λοιποί 1.354.440 1%
Σύνολο 88.176.026

 

Το Γραφείο Ο.Ε.Υ. του Λονδίνου τονίζει πως αυτή η επιπλέον ζήτηση για εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο το 2021 καλύφθηκε κατά βάση από την Ισπανία και από μη ελαιοπαραγωγούς χώρες (Βέλγιο, Γερμανία και Ολλανδία).

Η χώρα μας βρίσκεται μακράν πίσω από Ισπανία και Ιταλία, εμφανίζοντας παρόμοια εικόνα με αυτήν της αγοράς της Αυστραλίας (με μόνη διαφορά την κυριαρχία της Ισπανίας σε αυτή τη χώρα). Ένα θετικό στοιχείο αποτελεί η σταθερή αύξηση των εξαγωγών έξτρα παρθένου ελαιολάδου από την Ελλάδα προς το Ηνωμένο Βασίλειο από το 2019 μέχρι σήμερα, καθώς και η αύξηση του μεριδίου που καταλαμβάνει στην αγορά (5% από 4,5% το 2019).

Το Βέλγιο πραγματοποίησε “άλμα” το 2021, προμηθεύοντας το Ηνωμένο Βασίλειο με εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο συνολικής αξίας 3,2 εκατομ. λιρών, την ώρα που το 2020 η αντίστοιχη αξία ανήλθε σε μόλις 35 χιλ. λίρες. Αύξηση παρατηρήθηκε σε όλες τις χώρες-προμηθευτές του Ηνωμένου Βασιλείου με την αξία των εισαγωγών έξτρα παρθένου να ξεπερνά τα 88,2 εκατομ. λίρες (88.176.026 λίρες), την ώρα που το 2019 βρισκόταν στις 72,4 εκατομ. λίρες.

Στον αντίποδα, στο παρθένο ελαιόλαδο παρατηρείται μείωση των εισαγωγών από πλευράς Ηνωμένου Βασιλείου, γεγονός που είχε επίπτωση στην αξία των εξαγωγών του παρθένου για κάθε χώρα. Η γενικότερη ραγδαία αύξηση ζήτησης παρθένου ελαιολάδου δεν συνεχίστηκε και το 2021, όπου ακολούθησε αντίστοιχη μεγάλη μείωση. Για παράδειγμα, οι εισαγωγές από την Ελλάδα για το παρθένο, από τα 1.398.144 λίρες το 2021, πέρασε στις 327.388 το 2021.

Πίνακας 3: Αξία και μερίδιο εισαγωγών παρθένου ελαιολάδου από το Ηνωμένο Βασίλειο ανά χώρα για το 2021

Χώρα Αξία Εισαγωγών (κοινού) παρθένου ελαιολάδου από το ΗΒ (σε εκατομ. Λίρες) Μερίδιο (%) εξαγωγών προς ΗΒ το 2021 ανά χώρα
Ισπανία 3.943.272 70%
Ιταλία 401.530 7%
Ελλάδα 327.388 6%
Μαρόκο 224.417 4%
Τυνησία 156.362 3%
Γερμανία 155.705 3%
Ιρλανδία 98.357 2%
Τουρκία 80.771 1%
Βέλγιο 75.081 1%
Ολλανδία 59.283 1%
Πορτογαλία 27.965 0,01%
Γαλλία 25.328 0,004%
Λοιποί 35.017 1%
Σύνολο 5.610.476

 

Όπως προκύπτει από τα δεδομένα του Πίνακα 3, η Ισπανία κατέχει τη “μερίδα του λέοντος”, με τη διαφορά από τις υπόλοιπες χώρες να είναι χαοτική. Ωστόσο, η αξία των εισαγωγών  ήταν περίπου κατά 7 φορές μικρότερη σε σχέση με το 2020 (27,8 εκατομ. το 2020 και 3,9 το 2021).

Η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει, σύμφωνα με το Γραφείο Ο.Ε.Υ. του Λονδίνου, ότι η αύξηση του 2020 ήταν συγκυριακή και οφειλόμενη σε εισαγωγές που έγιναν για να αντιμετωπισθεί η αιφνίδια έλλειψη προϊόντων, όχι απαραίτητα ελληνικών, αλλά οι Έλληνες προμηθευτές βρέθηκαν σε πλεονεκτική θέση λόγω άμεσης διαθεσιμότητας. Με την ομαλοποίηση της τροφοδοσίας, χάθηκε και η δυναμική που δημιουργήθηκε στις συγκεκριμένες ιδιαίτερες συνθήκες.

Με τη μέση τιμή της κατηγορίας ανά χώρα πολύ κοντά ή και ακριβότερη από την αντίστοιχη
για το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο, κατά πάσα πιθανότητα ένα μέρος των εισαγωγών
υποκαταστάθηκε από αυτές του εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου ή και άλλων ελαίων.

Τάσεις στην αγορά ελαιολάδου του Ηνωμένου Βασιλείου για το 2022

Αύξηση τιμών

Το 2021 χαρακτηρίστηκε ακόμα από την αύξηση του κόστους συσκευασίας και μεταφορικών σε όλες τις κατηγορίες ελαίων, η οποία πέρασε τελικά στους καταναλωτές. Η τάση αναμένεται να συνεχιστεί και το 2022 και επειδή η αύξηση αυτή βαρύνει (ως σταθερό ποσό) αναλογικά περισσότερο τα φθηνότερα σπορέλαια, αναμένεται να οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση της διαφοράς τιμής μεταξύ αυτών (συμπεριλαμβανομένου του κραμβέλαιου/ κανόλα) και του εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου, ωθώντας έτσι τις πωλήσεις του τελευταίου. Και το κόστος των πρώτων υλών αυξήθηκε το 2021, ιδίως δε της ανταγωνιστικής προς το ελαιόλαδο ελαιοκράμβης, η μειωμένη παραγωγή της οποίας οδήγησε σε αύξηση της τιμής πώλησής της κατά 80% περίπου, με ανάλογες συνέπειες στην τιμή λιανικής.

Οργανικά και ΠΟΠ στο προσκήνιο- άνοδος νέων υποκατηγοριών
Ελαιόλαδα ΠΟΠ και οργανικά ελαιόλαδα θεωρούνται ανερχόμενες υποκατηγορίες για το 2022, όπως και τα εμπλουτισμένα εξαιρετικά παρθένα ελαιόλαδα με γεύσεις από φυσικές ουσίες, καθώς ανταποκρίνονται στην τάση μεταφοράς στο σπίτι της απόλαυσης που προσφέρει η έξοδος στο εστιατόριο. Οι υποκατηγορίες αυτές προσφέρονται για την τοποθέτηση στην αγορά σχετικά ακριβότερων προϊόντων (primiumisation).

Καταναλωτής
H πανδημία ενίσχυσε την αντίληψη των καταναλωτών ότι το ελαιόλαδο αποτελεί υγιεινό τρόφιμο και αυτή του η ιδιότητα θα πρέπει να εξακολουθήσει να προβάλλεται, ώστε να αξιοποιηθεί η δυναμική που δημιουργήθηκε. Ομοίως, θα πρέπει να τονίζεται η άρρηκτη σχέση του με τη χορτοφαγική διατροφή (vegan).

Περιβαλλοντικό αποτύπωμα – ιχνηλασιμότητα
Προέλευση, ιχνηλασιμότητα και βιωσιμότητα, εξακολουθούν να αποτελούν σημαντικά σημεία
του προωθητικού μηνύματος των επιχειρήσεων στη βρετανική αγορά. Η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των παραγωγών με την υιοθέτηση μεθόδων αειφόρου καλλιέργειας και συσκευασίας (π.χ. χρήση συσκευασιών με περισσότερη ανακυκλωμένη πρώτη ύλη) θα εξακολουθήσει να αποτελεί ζητούμενο από τους Βρετανούς καταναλωτές και οι επιχειρήσεις καλούνται να ανταποκριθούν σε αυτή την τάση.

 

 

Σχετικά άρθρα

Ακολουθήστε μας

5,044ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,570ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
119ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
Ελιά & Ελαιόλαδο: Τεύχος 105

Πρόσφατα άρθρα

Επιλεγμένα