Ο χάρτης και η στρατηγική των ισπανικών εξαγωγών

0

Ο ειδικός σε ζητήματα αγροδιατροφικού τομέα, Jaime Palafox έκανε μία πολύ ενδιαφέρουσα ανάλυση στην ισπανική Mercacei που αφορά στα εξαγωγικά δεδομένα αγροδιατροφικών προϊόντων, με σκοπό να υπολογίσει την δύναμη που έχουν τα διαφορετικά προϊόντα, σε περιπτώσεις πάσης φύσης κρίσεων σαν αυτή που ζούμε σήμερα με τον Covid-19. Σε αυτό το άρθρο, ο Palafox υπογραμμίζει ότι το ελαιόλαδο συνεχίζει να συμπεριφέρεται διαχρονικά ως βασικό αγαθό και υποστηρίζει πως η αύξηση στην τιμή του είναι αυστηρά αποτέλεσμα της ολοένα και αυξανόμενης προστιθέμενης αξίας που του προσδίδουν οι μεγάλοι παραγωγοί, οι οποίοι παγκοσμίως επενδύουν στην καινοτομία, το διεθνές μάρκετινγκ και την ολοένα καλύτερη και αποτελεσματικότερη διαχείριση πόρων.

Ο Palafox, επισήμανε ότι οι επιπτώσεις του ιού στη ζωή μας δεν θα είναι μόνο βραχυπρόθεσμες αλλά και μακροπρόθεσμες καθώς θα αρχίσουν να ξεκαθαρίζουν τους επόμενους μήνες. Επίσης, η ανάλυση της κατάστασης της αγοράς για το 2019 δεν είναι μια απλή τυπικότητα, αλλά μια επιτακτική ανάγκη, ώστε να υπολογιστεί η πραγματική δύναμή της και να υπάρξει ένα γενικό αίσθημα ασφάλειας για τους πολύ δύσκολους καιρούς μπροστά μας.

Ο ειδικός εμπειρογνώμονας καταπιάστηκε με την περίπτωση της Ισπανίας, η οποία ενώ το 2018 είχε μείωση των αγροδιατροφικών της εξαγωγών κατά 0,4%, εντούτοις το 2019 είχε εντυπωσιακή άνοδο 5,9 % σε σχέση με το 2018, υπερκαλύπτοντας την πτώση του 2018. Ωστόσο, για την αύξηση των εξαγωγών αυτών, κύριος υπεύθυνος ήταν η Κίνα, στην οποία η Ισπανία εξήγαγε 94% παραπάνω προϊόντα, κυρίως λόγω μεγάλης αύξησης των εξαγωγών χοιρινού κρέατος.

Τονίστηκε πως, ακόμα και αν αφαιρέσουμε την Κίνα από τους υπολογισμούς μας, η καθαρή αύξηση των εξαγωγών αγροδιατροφικών προϊόντων ήταν 4%, ένα πολύ θετικό για την χώρα νούμερο, και η αύξηση αυτή ήταν πολύ μεγαλύτερη από τον μέσο όρο αύξησης των συνολικών εξαγωγών της Ισπανίας (διαμορφώθηκε στο 1,7%). Εξίσου ενδιαφέρουσα ήταν η αισθητή αύξηση του πλεονάσματος στο εμπορικό ισοζύγιο της χώρας, το οποίο διαμορφώθηκε στα 13,3 δισεκατομμύρια ευρώ, μία αύξηση 20,5% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Συνεχίζοντας την ανάλυση, ο Palafox έδωσε μερικά νούμερα σχετικά με τις κατά είδος αυξήσεις και μειώσεις στις εξαγωγές του 2019. Στην περίπτωση των φρούτων η αύξηση άγγιξε το 6%, ενώ στους δύο μεγάλους εξαγωγικούς πυλώνες της χώρας, κρασί και ελαιόλαδο, υπήρξε μείωση 8% και 3,5% αντίστοιχα. Παρά τη μεγάλη μείωση σε αυτά τα δύο σημαντικά εξαγωγικά προϊόντα, θυμίζουμε πως η Ισπανία κατέγραψε αύξηση 5,9% στις εξαγωγές της. Αναλύοντας τα επιμέρους εξαγωγικά προϊόντα, βλέπουμε ότι η χώρα αύξησε τις εξαγωγές χοιρινού κρέατος κατά 30%, και ειδικότερα στην Κίνα κατά 200%. Έτσι εξηγείται η σε απόλυτη τιμή αύξηση της αξίας των εξαγωγών αγροδιατροφικών προϊόντων της Ισπανίας.

Στην συνέχεια, καταγράφονται κάποια θετικά ποσοστά και απόλυτα νούμερα για τις εξαγωγές αγροδιατροφικών προϊόντων διαφόρων χωρών σαν της Πολωνίας (+20%, +202 εκ. €), της Ιταλίας (+3,5%, +174 εκ. €), των ΗΠΑ (+8%, +148 εκ. €), της Ιαπωνίας (+10%, +93 εκ. €), της Βραζιλίας (+19%, +42 εκ. €), των Φιλιππίνων (+13%, +37 εκ. €), καθώς και κάποια αρνητικά που ξεχωρίζουν, όπως της Λιβύης (-21,5%, -63 εκ. €), του Χονγκ Κονγκ (-9,5%, -17 εκ. €), του Ηνωμένου Βασιλείου (-0,3%, – 13 εκ. €) και της Νότιας Κορέας (-2,5%, -12 εκ. €).

Όσον αφορά τις ΗΠΑ, αφήνεται να εννοηθεί πως το επόμενο έτος θα είναι κομβικό, καθώς θα φανούν οι πραγματικές επιπτώσεις της επιβολής δασμών από τον πρόεδρο Τραμπ.

Συνεπώς, τα γενικά στοιχεία καταδεικνύουν πως, οι χώρες της Άπω Ανατολής, με πρώτη την Κίνα αλλά και την Κορέα, ήταν αυτές που το 2019 αύξησαν περισσότερο τις εισαγωγές αγροτροφικών προϊόντων από την Ισπανία.

ΤΟ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ

Στην περίπτωση του ελαιόλαδου, όπως έχει ήδη προαναφερθεί, η συνολική αξία των εξαγωγών της Ισπανίας έπεσε το 2019 κατά 3,5%, παρά την αύξηση του όγκου των εξαγωγών (+19,5%) καθώς οι τιμές αυτών έπεσαν κατά 20%.

O Jaime Palafox επισήμανε ότι η συνολική αξία των εξαγωγών ελαιόλαδου της Ισπανίας τα τελευταία 10 χρόνια, διαφέρει σημαντικά από χρονιά σε χρονιά. Χρησιμοποιεί ως παράδειγμα τα έτη 2015 και 2016, στα οποία η Ισπανία κατέγραψε αύξηση 60% της αξίας εξαγωγών το 2015 και το επόμενο έτος κατέγραψε μείωση 33% σε αυτές. Υπογραμμίζεται όμως, πως σε αντίθεση με άλλους κλάδους, όπως αυτός του κρασιού, η Ισπανία καταγράφει ετησίως την τελευταία δεκαετία κατά μέσο όρο 6,5% αύξηση σε αξία εξαγωγών και ετήσια αύξηση της μοναδιαίας τιμής ανά κιλό 2%. Τα δεδομένα κατά την άποψή του, αποδεικνύουν τη μεγάλη βαρύτητα που έχουν οι ισπανικές εξαγωγές στη διαμόρφωση των τιμών ελαιόλαδου παγκοσμίως.

Τελειώνοντας, ο Palafox συμπεραίνει ότι είναι προς το συμφέρον του ελαιοκομικού (και μη) τομέα κάθε χώρας, να επενδύει στην ολοένα και μεγαλύτερη αύξηση της προστιθέμενης αξίας των παραγόμενων προϊόντων του, στην αποφυγή του ανταγωνισμού βασιζόμενου σε χαμηλές τιμές, και να στοιχηματίσουν στην καινοτομία, το διεθνές μάρκετινγκ , την εκπαίδευση και τελικώς, στην αποτελεσματική διαχείριση ως στρατηγικό προσανατολισμό. Μόνο έτσι μπορούν να μετριαστούν οι επιπτώσεις ασύμμετρων κρίσεων σαν αυτή του ιού Covid-19.

Πηγή: Mercacei