Τετάρτη, 29 Μαΐου, 2024

Teresa Pérez: Το Ισπανικό ελαιόλαδο, σε μια κομβική στιγμή, αν η επόμενη σοδειά είναι καλή, οι τιμές θα αλλάξουν, αλλά είναι νωρίς ακόμα για αυτό

Η Teresa Pérez, γενική διευθύντρια της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Ισπανικού Ελαιόλαδου, μιλά για τις μελλοντικές προοπτικές του ελαιολάδου, ενός προϊόντος στο οποίο ο καταναλωτής έχει παραμείνει πιστός «επειδή είναι κάτι πολύ δικό μας, το οποίο δεν είμαστε διατεθειμένοι να εγκαταλείψουμε».

Σήμερα θα παρουσιάσουμε μια συνέντευξη που παραχώρησε η Teresa Pérez, γενική διευθύντρια της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Ισπανικού Ελαιόλαδου. Η Teresa Pérez είχε συμμετάσχει με μια πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία στο 2° συνέδριο του Ελιά & Ελαιόλαδο το 2011 στην Αθήνα.

Teresa Pérez, διευθύντρια της ισπανικής Olive Oil Interprofessional

Πώς θα συνοψίζατε την τρέχουσα κατάσταση του ισπανικού ελαιολάδου;

Μετά από δύο διαδοχικές εμπορικές περιόδους πολύ περίπλοκες με χαμηλές παραγωγές, λόγω ξηρασίας και ιστορικά υψηλές τιμές, σήμερα βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη κομβική στιγμή ανάλυσης. Ανακαλύψαμε ότι, παρά την άνοδο των τιμών ο καταναλωτής παρέμεινε πολύ πιστός στο προϊόν. Αποδεικνύεται ότι έχουμε μια γαστρονομική κουλτούρα που συνδέεται με το ελαιόλαδο, το οποίο είναι κάτι πολύ δικό μας και κάτι που υπάρχει ένα καταναλωτικό κοινό το οποίο δεν είναι διατεθειμένο να εγκαταλείψει. Είναι αλήθεια ότι οι τιμές έχουν αυξηθεί. Επίσης είναι αλήθεια ότι δεν έχουμε συνηθίσει σε αυτά τα επίπεδα τιμών. Για το λόγο αυτό,  θέλουμε να ενημερώσουμε τους καταναλωτές ότι για κάθε μία από αυτές τις συνταγές μαγειρικής το κόστος του ελαιολάδου που εμπεριέχουν είναι πραγματικά πολύ μικρό ιδίως αν το συγκρίνουμε με όλα τα υγιεινά οφέλη που παρέχει.

Στο μεταξύ, βρισκόμαστε σε μια περίοδο που άρχισαν να γίνονται αντιληπτές και ορισμένες υποχωρήσεις τιμών, ενώ ήδη εξετάζουμε τις εκτιμήσεις για την ανθοφορία και την παραγωγή της επόμενης εσοδείας. Εάν η επόμενη εσοδεία 2024/25 είναι μια καλή εσοδεία τότε μπορούμε να αναμένουμε μια μεταβολή των τιμών. Ωστόσο, είναι ακόμα νωρίς για κάτι τέτοιο.

Πότε θα μπορούμε να ξέρουμε πού θα πάνε οι τιμές;

Για αυτό πρέπει να περιμένουμε τουλάχιστον μέχρι τον Μάιο, όταν έχει ήδη προχωρήσει η ανθοφορία και η καρπόδεση δίνοντάς μας μια εκτίμηση για την επερχόμενη παραγωγή. Παράλληλα θα μπορούμε να δούμε λίγο ποια θα είναι η εξέλιξη της αγοράς όσον αφορά τις τις πωλήσεις. Σκεφτείτε ότι αυτή θα είναι πιθανώς η χρονιά που κλείνει με τη χαμηλότερη διαθεσιμότητα αποθεμάτων παγκοσμίως που έχει ποτέ στο παρελθόν συμβεί. Αυτό σημαίνει ότι θα είναι μία πολύ σφιχτή, οριακή ισορροπία αλλά η εκτίμηση της συγκομιδής και της παραγωγής είναι αυτή που θα υπαγορεύσει σε ένα βαθμό την εξέλιξη των τιμών.

Αυτές τις εβδομάδες γίνεται λόγος για μια πτωτική τάση των τιμών

Ναι, υπάρχει μια μικρή μείωση, αλλά είναι επίσης αλήθεια ότι σημειώθηκε επιβράδυνση στις εμπορικές συναλλαγές, συνεπώς ο καταναλωτής δεν έχει δει αυτή την υποχώρηση. Πρέπει να περιμένουμε.

Πώς εξηγούμε ότι το ελαιόλαδο είναι μερικές φορές πιο ακριβό στην Ισπανία από ό,τι σε άλλες χώρες, δεδομένου ότι είμαστε χώρα παραγωγός και σημείο αναφοράς για τις υπόλοιπες;

Η Ισπανία δεν είναι μόνο η χώρα που παράγει τις μεγαλύτερες ποσότητες, αλλά είναι η χώρα με τη μεγαλύτερη κατά κεφαλήν κατανάλωση ελαιολάδου στον κόσμο. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε τον υψηλότερο τζίρο πωλήσεων στα ράφια(*), πράγμα που με τη σειρά του σημαίνει ότι οι τιμές είναι διαρκώς ενημερωμένες. Όταν βρισκόμασταν σε μια ανοδική τάση τιμών, η τιμή στα ισπανικά ράφια άρχισε να αυξάνεται ενώ εξακολουθούσε να βρίσκεται σε χαμηλότερα επίπεδα στο εξωτερικό. Φυσικά, ο καταναλωτής αναρωτιέται: «Πώς είναι δυνατόν στην Ισπανία να είναι πιο ακριβό από το εξωτερικό;». Λοιπόν, αυτό συμβαίνει επειδή αυτό το ελαιόλαδο στις άλλες χώρες είχε ήδη κυκλοφορήσει στην αγορά πριν από κάποιους μήνες έχοντας ακόμα σήμερα μια παλιά τιμή. Λογικά, η αναπροσαρμογή τιμής αργά ή γρήγορα θα καταλήξει να φτάσει και εκεί στις άλλες χώρες στο εξωτερικό.

Σε ό,τι αφορά την κατανάλωση έχετε παρατηρήσει ότι το ελαιόλαδο έχει αντικατασταθεί από άλλα έλαια και λιπαρές ουσίες;

Συμβαίνουν συγχρόνως λίγο από όλα. Το 30% των καταναλωτών έχει μεταναστεύσει σε άλλα έλαια και λιπαρές ουσίες αλλά αν το συγκρίνουμε με την αύξηση της τιμής, η οποία είναι σχεδόν 180% τα τελευταία τρία χρόνια, τότε βλέπουμε πως μια πτώση 30% δεν είναι τίποτα. Σημαίνει ότι οι καταναλωτές που επιλέγουν ελαιόλαδα συνεχίζουν να το κάνουν. Ναι, έχουμε αντιληφθεί μείωση του όγκου της κατανάλωσης. Δηλαδή, οι άνθρωποι αγοράζουν μικρότερες συσκευασίες και προσαρμόζουν την κατανάλωσή τους. Δηλαδή, σε εποχές υψηλών τιμών, οι άνθρωποι είναι λιγότερο γενναιόδωροι όταν έρθει η στιγμή που θα ανοίξουν ένα μπουκάλι και θα χύσουν ελαιόλαδο στο πιάτο τους. 

Λόγω των αυξήσεων, πολλοί από εμάς έχουμε επιλέξει τις φθηνότερες επιλογές, συγκρίνοντας τις τιμές ως κύριο παράγοντα απόφασης. Τι συμβουλή θα μπορούσατε να μας δώσετε για να αναγνωρίσουμε ένα καλό ελαιόλαδο και να το διαφοροποιήσουμε από ένα πιο κακής ποιότητας;

Το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο είναι η κορυφή της κατηγορίας. Είναι ένα ελαιόλαδο που πρέπει να μυρίζει σαν τα ζωντανά στοιχεία της φύσης, όπως σαν να πηγαίνατε στην εξοχή για μια μέρα. Όταν ανοίγετε ένα μπουκάλι θα πρέπει να σας θυμίζει το άρωμα της ελιάς εμπλουτισμένο ανάλογα με την ποικιλία. Επομένως, αυτό είναι το πρώτο από τα κριτήρια. Σε ό,τι αφορά τα  υπόλοιπα, υπάρχουν οι μέγιστες εγγυήσεις γιατί στην Ευρώπη και στην Ισπανία έχουμε τους πλέον αυστηρούς ποιοτικούς ελέγχους. Επομένως, σε επίπεδο ετικέτας, επισήμανσης, υπάρχουν φυσικοχημικοί έλεγχοι που ο καταναλωτής δεν θα μπορεί να αντιληφθεί με το στόμα του. Μπορεί όμως να εμπιστευτεί πλήρως ότι το προϊόν στη φιάλη αντιστοιχεί σε αυτό ακριβώς που αναγράφει η ετικέτα στην επισήμανση πάνω του.

Από τη Διεπαγγελματική του Ελαιολάδου, ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζετε την εποχή αυτή;

Η πρόκληση είναι να επεκταθεί αυτή η βάση των πιστών καταναλωτών του ελαιολάδου που, ανεξάρτητα από το επίπεδο τιμών, δεν είναι διατεθειμένοι να αλλάξουν τις συνήθειες του τρόπου ζωής τους για άλλες εναλλακτικές, επειδή δεν είναι υποκατάστατα, επειδή δεν θα τους δώσουν ποτέ το ίδιο πράγμα. Και εκεί έχουμε την πρόκληση, να συνεχίσουμε να ανοίγουμε τις αγορές και να συνεχίσουμε να διασφαλίζουμε ότι τα ισπανικά ελαιόλαδα είναι γνωστά ως παγκόσμιοι ηγέτες. Η Ισπανία εμπορεύεται και παράγει ένα στα δύο μπουκάλια ελαιόλαδου που καταναλώνεται στον κόσμο, αλλά πολλοί άνθρωποι δεν το γνωρίζουν. Στην Ισπανία, δουλέψαμε πολύ σκληρά για να δημιουργήσουμε μια κουλτούρα ελαιολάδου. Επίσης θέλουμε οι καταναλωτές να γνωρίζουν καλύτερα τις διάφορες εμπορικές κατηγορίες του και τις οδηγίες για τις χρήσεις τους, ώστε να μπορούν επίσης να προσαρμόσουν τις δαπάνες τους σωστά και να μπορούν να αποκομίσουν οφέλη ανάλογα από την κάθε ποιοτική κατηγορία.

Πηγή: infobae.com

(*) Σ.Σ. μη ξεχνώντας πως στην εσωτερική αγορά το σύνολο του ελαιολάδου διακινείται τυποποιημένο μέσω επίσημων καναλιών λιανικής και δεν υπάρχει 16κιλος χύμα τενεκές.

φωτό: από το συνέδριο του Ελιά & Ελαιόλαδο

Σχετικά άρθρα

Ακολουθήστε μας

5,044ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,570ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
119ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
Ελιά & Ελαιόλαδο: Τεύχος 105