Μέρος VII: Μιλούν, Απ. Βολιώτης, ελαιουργός, Απ. Αναγνωστόπουλος, ελαιουργός, Χρ. Κουτλής, Α.Σ. Ακρασίου Λέσβου

0

Το olivenews.gr εγκαινίασε στις 9 Απριλίου 2020 μια μεγάλη έρευνα με θέμα «Διάλογος για την ελαιοκομία (αγροτική οικονομία) τον καιρό του κορωνοϊού». Θέλουμε να δώσουμε το λόγο, να εκφράσει ελεύθερα τις απόψεις του ένας όσο το δυνατόν μεγαλύτερος αριθμός ανθρώπων που ανήκουν στον κόσμο της ελαιοκομίας (ελαιολάδου και επιτραπέζιας ελιάς), αλλά και γενικότερα της αγροτικής οικονομίας, ανεξάρτητα από τη συγκεκριμένη θέση που ο καθένας/καθεμία βρίσκεται στην όλη αγροδιατροφική αλυσίδα. Γι αυτό και η ιστοσελίδα μας θα είναι ανοιχτή και φιλόξενη για όλους/όλες, χωρίς ιδιαίτερη προηγούμενη πρόσκληση, ενώ απάνθισμα των απόψεων θα δημοσιευθεί στο επόμενο τεύχος (92ο) του περιοδικού Ελιά & Ελαιόλαδο.

Σήμερα βρισκόμαστε στο μέσον μιας μεγάλης υγειονομικής κρίσης, αλληλένδετης με μια οικονομική κρίση, στην οποία ο ελαιοκομικός -και ευρύτερα ο αγροτικός- τομέας καλούνται όχι απλά να επιβιώσουν, αλλά και να διαδραματίσουν έναν ιδιαίτερο ρόλο.

Ευχαριστούμε όλους/όλες για τη συνεργασία τους.

————-

Απόστολος Βολιώτης

Α) Πως σας έχει επηρεάσει μέχρι τώρα η κρίση του κορωνοϊού;

Η πανδημία, όπως έχουν δείξει και αντίστοιχες ιστορικές περιπτώσεις, προκαλεί μια μεγάλη παύση στην οικονομική δραστηριότητα. Το βλέπουμε και τώρα σε παγκόσμιο επίπεδο που ολόκληροι κλάδοι έχουν σταματήσει να λειτουργούν. Λόγω έλλειψης εμβολίου ή φαρμάκου, το μόνο «όπλο» της ανθρωπότητας αυτή τη στιγμή είναι η κοινωνική αποστασιοποίηση, το «Μένουμε Σπίτι». 

Ασφαλώς η απουσία οικονομικής κινητικότητας επιφέρει ένα μεγάλο πλήγμα για την συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων. Ορθώς υιοθετήθηκαν, και γρήγορα, μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων, εκτιμώ, όμως πως αυτά θα πρέπει να συνεχιστούν και να ενισχυθούν, καθώς η επιστροφή στην κανονικότητα θα είναι σταδιακή και μακρόσυρτη. 

Η επιχείρησή μας εντασσόμενη στον ευρύτερο κλάδο των τροφίμων βρίσκεται αντιμέτωπη με νέες προκλήσεις που προκάλεσε ο κορωνοϊός. Αφενός ο κλάδος της εστίασης είναι κλειστός εδώ ενάμιση μήνα περίπου, με αποτέλεσμα ένα σημαντικό τμήμα διοχέτευσης των προϊόντων μας να μην υφίσταται.

Αφετέρου παραμένοντας ο κόσμος σπίτι, δίνει ακόμη μεγαλύτερη έμφαση στην μαγειρική, που σημαίνει πως το ποιοτικό ελαιόλαδο είναι απαραίτητο για την υγιεινή διατροφή. Σε κάθε περίπτωση, όμως αυτή η αύξηση της κατανάλωσης από τα νοικοκυριά δεν μπορεί να αντισταθμίσει τις σημαντικές απώλειες εσόδων που υφίστανται οι επιχειρήσεις του κλάδου μας. 

Β) Ποιες είναι οι προτάσεις σας – άμεσα/βραχυπρόθεσμα, και,

-Οι οικονομικές ελαφρύνσεις στις επιχειρήσεις θα πρέπει να διατηρηθούν, μέχρι η κατανάλωση να επιστρέψει σε επίπεδα προ πανδημίας 

-Τονωτικά μέτρα θα πρέπει να υπάρξουν και για τους παραγωγούς οι οποίοι μας προσφέρουν την πρώτη ύλη, την ελιά. 

-Η πολιτεία θα πρέπει να δώσει έμφαση και στην βιολογική γεωργία, καθώς αποτελεί ένα από τα δυνατά όπλα των εξαγώγιμων προϊόντων μας.

-Επιχειρήσεις του κλάδου μας που ήδη προχώρησαν σε επενδύσεις στον εξοπλισμό και τις υποδομές θα πρέπει να στηριχθούν στην αποπληρωμή των δανείων και άλλων υποχρεώσεων.

-Να υπάρξουν συστηματικοί έλεγχοι στη διασφάλιση της ορθολογικής επεξεργασίας, τυποποίησης και διάθεσης του ελαιόλαδου. 

-Μέσο/ Μακροπρόθεσμα;

-Για τα ελαιοτριβεία θα πρέπει να υπάρξει ένας ευρύς συντονισμός μεταξύ των επαγγελματιών, φορέων, επιστημόνων για την καλύτερή στήριξή τους, καθότι αποτελούν κρίσιμο κρίκο στην εφοδιαστική αλυσίδα τροφίμων του πληθυσμού.

-Η πολιτεία πρέπει να προχωρήσει μέσω ενημερωτικής καμπάνιας στην ευαισθητοποίηση του κοινού για την στήριξη των τοπικών προϊόντων.

-Τόνωση των επιχειρήσεων που προχωρούν σε εξαγωγές, καθώς ο ανταγωνισμός σε διεθνές επίπεδο θα είναι μεγάλος. Με τα σύνορα να «ανοιγοκλείνουν» λόγω πιθανών επαναλαμβανόμενων εξάρσεων της πανδημίας, η κυβέρνηση οφείλει να διασφαλίσει την αποστολή των προϊόντων μας στο εξωτερικό. 

-Αξιοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων για αναβάθμιση των υποδομών και του εξοπλισμού των ελαιοτριβείων.

-Υλοποίηση επιδοτούμενων προγραμμάτων και για τα ελαιοτριβεία, προκειμένου να ολοκληρώσουν τις επενδύσεις που έχουν ξεκινήσει με στόχο την αναβάθμιση της διατροφικής υγιεινής και για να διατηρήσουν το προσωπικό τους. 

Γ)  Ποιες εκτιμάτε ότι θα είναι οι γενικότερες επιπτώσεις; Πως εσείς μπορείτε να επηρεάσετε αυτές τις γενικότερες εξελίξεις;

Η ενίσχυση του ανταγωνισμού και η αναζήτηση νέων καναλιών διάθεσης των προϊόντων θα είναι το νέο πεδίο δράσης των επιχειρήσεων που εν μέσω πανδημίας-άγνωστο παραμένει πότε θα φύγει από τη ζωή μας ο κορωνοϊός-θα πρέπει να καλύψουν τις ανάγκες του καταναλωτικού κοινού. Εξάλλου το ελαιόλαδο αποτελεί έναν από τους καλύτερους πρεσβευτές της χώρας μας στο εξωτερικό. 

Η επιχείρησή μας, το «Ελαιόλαδο Πηλίου», με τη δυναμική που μας προσφέρει ο ξεχωριστός ελαιόκαρπος της πηλιορείτικης γης, πορεύεται δίνοντας έμφαση στην ποιότητα και στην καινοτομία. Η παράδοση  συνδυάζεται με τη νέα τεχνολογία και έτσι μπορούμε να διαθέτουμε στο κοινό μας τα ξεχωριστά βραβευμένα προϊόντα μας στις κατηγορίες του Έξτρα Παρθένου Ελαιόλαδου, του Βιολογικού Έξτρα Παρθένου Ελαιόλαδου, του Αγουρέλαιου του Παρθένου Ελαιόλαδο.

Μόλις πριν λίγους μήνες επενδύσαμε σε υπερσύγχρονο εξοπλισμό επεξεργασίας του ελαιόλαδου και αναδεικνύουμε ακόμη περισσότερο τις φαρμακευτικές ιδιότητες του ελαιόλαδου.

Συνεπώς  η δικιά μας απάντηση στην πανδημία είναι η επένδυση στην ποιότητα, στην επαγγελματική ηθική και στην εξωστρέφεια. Δεν σταματάμε, αλλά προχωράμε δυναμικά. Και μαζί με τους χιλιάδες παραγωγούς, συνεργάτες και καταναλωτές μας στέλνουμε μήνυμα ελπίδας. 

—————-

Απόστολος Αναγνωστόπουλος

Α) Πως σας έχει επηρεάσει μέχρι τώρα η κρίση του κορωνοϊού;

Η παγκόσμια αυτή κρίση έχει επηρεάσει όλους τους τομείς της κοινωνίας μας και της οικονομίας, ακόμα και σε κλάδους που θεωρούσαμε ότι αποτελούν πυλώνες σταθερότητας και ανάπτυξης. Καλούμαστε να ανταπεξέλθουμε με αμεσότητα και ευελιξία σε αυτές τις αλλαγές, προσαρμόζοντας τον τρόπο ζωής μας, αλλά και τον τρόπο συναλλαγής μας με τους συνεργάτες και τους πελάτες μας. Το One & Olive, σαν εταιρεία είχε διαφοροποιημένη παρουσία στην αγορά με B2B και B2C συνεργασίες σε Ελλάδα και εξωτερικό, σε φυσικά, αλλά και ηλεκτρονικά καταστήματα, με ισχυρή παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ως εταιρεία παραγωγής και τυποποίησης, συνεχίζουμε τις B2B συνεργασίες μας με συνεχή επικοινωνία των μέτρων που ακολουθούμε στους συνεργάτες μας, διασφαλίζοντας την άμεση εξυπηρέτησή τους. Η εταιρεία μας, Αναγνωστόπουλος Α. & ΣΙΑ ΟΕ, αλλά και το brand, One & Olive, μπόρεσε να αντισταθμίσει τις απώλειες και να ανταποκριθεί με άμεσες ενέργειες.

Παρά τις γενικότερες ενδείξεις, ο κλάδος της παραγωγής και εμπορίου του ελαιολάδου έχει σημειώσει ποσοστά αύξησης την περίοδο αυτή, σε επίπεδο retail. Ειδικά, για όσες επιχειρήσεις είχαν λειτουργήσει με branded πωλήσεις, επενδύοντας σε συνεργασίες με ψηφιακή παρουσία, η κρίση αυτή ήρθε να ενισχύσει αυτές τις εταιρείες. Το One & Olive είχε σταθερή διαδικτυακή παρουσία μέσα από τα κανάλια του, αλλά και των συνεργατών. Ανταποκρινόμενοι στις τελευταίες εξελίξεις, μεταφέραμε το κύριο μέρος της δραστηριότητάς μας στο διαδίκτυο, προωθώντας σημαντικά την παρουσία μας εκεί. Στόχος μας ήταν να επικοινωνήσουμε με το κοινό μας ότι συνεχίζουμε κανονικά τη δραστηριότητά μας με αυξημένη ασφάλεια και άμεση παράδοση.

Ωστόσο, σημαντικές μειώσεις καταγράφονται σε επίπεδο HORECA, λόγω της απαγόρευσης λειτουργίας σε κλάδους όπως οι χώροι εστίασης και τα ξενοδοχεία. Καθώς ο τουρισμός και η εστίαση αποτελούν τη «βαριά» βιομηχανία της ελληνικής οικονομίας, αναμένεται να παρατηρήσουμε σημαντική ύφεση σε αυτόν τον τομέα. 

Σε μία τέτοια πρωτοφανή κρίση, οι εξελίξεις είναι συνεχείς. Παρακολουθούμε στενά όλες τις εξελίξεις ανά τον κόσμο, τα μέτρα που ακολουθούν άλλες χώρες, τις εκτιμήσεις τους για το επόμενο διάστημα, ενώ διατηρούμε συνεχή επικοινωνία με τους συνεργάτες μας ανά τον κόσμο. Για ένα σημαντικό διάστημα, στις χώρες που μαστίζονταν πιο σοβαρά από την επιδημία, παρατηρήσαμε μείωση της δραστηριότητας των συνεργατών μας, μέχρι και εκείνοι να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. 

Β) Ποιες είναι οι προτάσεις σας – άμεσα/βραχυπρόθεσμα, και,

Είναι σημαντικό οι διαδικασίες κάθε επιχείρησης να πραγματοποιούνται υπό αυστηρούς όρους ασφάλειας για τους εργαζόμενους και τα προϊόντα. Αποδεικνύεται ότι οι εταιρείες θα πρέπει να εκτελούν τις παραγγελίες τους με συνέπεια, ώστε να υπάρχει μια ροή των προϊόντων προς τους καταναλωτές μέσω διαφόρων καναλιών, είτε σε επίπεδο b2b είτε b2c. 

Θα προτείναμε να εφαρμοστούν κεντρικά μέτρα και στοχευμένες κατευθύνσεις, τα οποία θα επικοινωνούνται μέσω πρεσβειών, επιμελητηρίων, κ.α., ώστε το καταναλωτικό κοινό να γνωρίζει ότι η χώρα μας λαμβάνει σοβαρά υπ’ όψιν τις ανάγκες τους και να διατηρηθεί η εμπιστοσύνη στα Ελληνικά προϊόντα. Η Ελλάδα να γίνει ταυτόσημη με την υψηλή ποιότητα, αλλά και με την ασφάλεια.

-Μέσο/ Μακροπρόθεσμα;

Προβλέπεται ότι η αγορά δεν θα μπορέσει να επανέλθει άμεσα σε φυσιολογικά επίπεδα -υπολογίζεται ότι ίσως χρειαστούν αρκετοί μήνες, εώς και χρόνια, όπως σημειώνουν αρκετοί αναλυτές. Προτείνουμε, λοιπόν, να διασφαλιστούν οι εμπορικές συναλλαγές και να τηρηθούν οι συφμωνίες, ώστε να υπάρχει ρευστότητα των επιχειρήσεων τυποποιήσης και εμπορίου ελαιολάδου.

Παράλληλα, προτείνουμε να δοθούν εγγυημένα δάνεια σε παραγωγούς και παραγωγικές μονάδες για την διασφάλιση της συνέχειας των δραστηριοτήτων τους. Η σημαντική στήριξη θα οδηγήσει στη μετακύληση χρημάτων και στους παραγωγούς, ώστε να υπάρξει μια ομαλή ελαιοκομική περίοδος. Στόχος είναι να εξασφαλίσουμε άλλη μια ποιοτική ελαιοκομική χρονιά, η οποία φυσικά θα μεταφραστεί σε ρευστότητα στην αγορά. 

Προτείνουμε επίσης την ηλεκτρονική προβολή ελληνικών προϊόντων και επιχειρήσεων μέσω διαδικτυακής παρουσίας και καμπάνιας, παρόμοια με την πρωτοβουλία #GreeceFromHome, μιας και η διοργάνωση και συμμετοχή εκθέσεων φαίνεται ότι δεν θα λειτουργήσουν αυτό το χρόνο. 

Γ)  Ποιες εκτιμάτε ότι θα είναι οι γενικότερες επιπτώσεις; Πως εσείς μπορείτε να επηρεάσετε αυτές τις γενικότερες εξελίξεις;

Τα παραπάνω δείχνουν τις επιπτώσεις της επιδημίας. Οι αλλαγές αυτές βρίσκουν τον κλάδο μας έπειτα από συνεχείς κρίσεις είτε στο προϊόν λόγω του κλίματος ή ασθενειών στην παραγωγή, είτε λόγω των διακυμάνσεων των τιμών ελαιολάδου στην αγορά. Οι παραγωγοί ήταν ήδη εξουθενωμένοι από τις αλλεπάλληλες προκλήσεις, ενώ τώρα καλούνται να ανταπεξέλθουν μίας από τις μεγαλύτερες κρίσεις αυτού του αιώνα.

Κάποιες από αυτές τις αλλαγές θα επιφέρουν διαφορετικές συνήθειες στην καθημερινότητά μας, οδηγώντας σε ντόμινο επιπτώσεων και σε πολλούς τομείς των επιχειρήσεων. Οι εταιρείες που θα μπορέσουν να το αντιληφθούν νωρίς και να αλλάξουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο μοντέλο, θα έχουν περισσότερες πιθανότητες επιβίωσης. Απαιτείται ένα διαφοροποιημένο μοντέλο επενδύσεων και πωλήσεων, αλλά και προσαρμογή σε οποιαδήποτε συνθήκη..

Εκτιμάται ότι το ελαιόλαδο ως τρόφιμο δεν θα υποφέρει ιδιαίτερα, σε σύγκριση τουλάχιστον με άλλους κλάδους. Ειδικότερα, καλούνται οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη βιομηχανία τυποποίησης ελαίων και ελιάς να ακολουθούν ακόμα πιο αυστηρά πρότυπα ασφάλειας των προϊόντων τους, να τα επικοινωνούν σε κάθε στιγμή στους συνεργάτες και πελάτες τους, καθώς να είναι συνεπείς στις ολοκληρώσεις και αποστολές παραγγελιών.

Στοίχημα είναι να σταθεί συλλογικά η χώρα μας στις εξελίξεις αυτές, καθώς υπάρχουν πολλοί ισχυροί παίκτες στην αγορά του ελαιολάδου. Η ποιότητά μας και η δυναμική μας παρουσία να παραμείνει αμείωτη και ει δυνατόν να ενισχυθεί. 

—————-

     Χρήστος  Δ.   Κουτλής 

                            Πρόεδρος  του  Αγροτικού  Ελαιουργικού   Συνεταιρισμού

                                                     Ακρασίου- Λέσβου

Η  εμφάνιση  ενός  νέου  στελέχους  της  οικογένειας  των  κορονονοϊών, του  επονομαζόμενου  covid-19,  έχει  θέσει  ολόκληρη  την  ανθρωπότητα  μπροστά  σε  πρωτόγνωρα  γι’ αυτήν  δεδομένα, που  προγενέστερα  και  ο  πιο  ευφάνταστος  νους  δύσκολα  θα  αποδεχόταν.  Και  όμως  συνέβη  και  αυτό.

Οι  ιοί, οι  οποίοι  γίνονται ορατοί  μόνο  με  το  ηλεκτρονικό  μικροσκόπιο,  και  οι  οποίοι  εκτός  του  ανθρώπινου  οργανισμού  εμφανίζονται  ως  νεκρά  σωματίδια, αρχίζουν  να  εκδηλώνουν   μολυσματική   δράση  από  τη  στιγμή  που  εισέρχονται  εντός  του  και  εντός  των  κυττάρων  του.  Όταν  ένα  κύτταρο  μολυνθεί   από  ιό,  γίνεται,  τρόπον  τινά   κατάληψη  του  κυττάρου,  το  οποίο   αναγκάζεται    να  παράγει εκατοντάδες  ή  και χιλιάδες   πανομοιότυπα  αντίγραφα  τους,  που  στη  συνέχεια  ελευθερώνονται  από  το  κύτταρο  για  να  μολύνουν  νέα  κύτταρα,  ενώ  τα  ίδιο  αποσυντίθεται.

Το  παράδοξο  με   τον  εν  λόγω  ιό, είναι  ότι  εμφανίζει  τέτοιας  μορφής  επικινδυνότητα,  από  πλευράς  μολυσματικότητας  και  συμπτωμάτων,  που  όμοιά  της   δεν  εμφανίζεται   κατά  τη  διάρκεια  των      εξελικτικών  διαδικασιών  των  οργανισμών,  που  η  ίδια  η  φύση  δημιουργεί.

Και  εδώ  τίθεται  το  ερώτημα  στο  τι  τελικά  μεσολάβησε  στην  εμφάνιση  αυτού  του  ιού;   Απέναντι  σε  ένα  τέτοιο  συμβάν,  που  μέχρι  σήμερα,  έχει  στοιχίσει  τη  ζωή  σε  πάνω  από  250.000  ανθρώπους,  με  τεράστιες  και  απρόβλεπτες   οικονομικές  συνέπειες  για  τον πλανήτη,  είναι  επιβεβλημένο   να  δοθεί  απάντηση.

Η  ενσκήψασα  πανδημία,  αναπόφευκτα,  δημιουργεί  συνθήκες  παγκόσμιας  και  μεγάλων  διαστάσεων  οικονομική  κρίση  και  ύφεση  και  αυτή  με  τη  σειρά  της  οδηγεί  σε  κοινωνικοπολιτική  κρίση,  το  μέγεθος  της  οποίας,  εκ  προοϊμίου,  κανείς  δεν  μπορεί  να  προδικάσει.

Οι επιπτώσεις  του  εν  λόγω  ιού  στον  τομέα  της  αγροτικής  οικονομίας  και  ειδικότερα  αυτόν  της  ελαιοκομίας,  εντοπίζονται  περισσότερο  στην  επαύξηση  της  αβεβαιότητας  για  το  αύριο  των  αγορών  και  για  το  ποια  μπορεί  να  είναι  η  εξελικτική  διαδικασία  των  πραγμάτων  κατά  την  μετα-κορονοϊκή  εποχή,  σύμφωνα  με  τη  διαμορφωθείσα  νέα  πλέον  πραγματικότητα.

Αναφορικά  με  τα  ειδικότερα  προβλήματα  που  αφορούν  το  ελαιόλαδο,  τα  προβλήματα   είναι  πολλά  και  σοβαρά.   Όλα  ξεκινούν  από  τη  μη  ύπαρξη  ενός  εθνικού  στρατηγικού  σχεδιασμού  για  το  ελαιόλαδο,  όπως  φυσικά  και  για  πολλά  άλλα  προϊόντα

 Συγκεκριμένα: Το  υψηλό  κόστος  παραγωγής,  κύρια  λόγω  της  ορεινότητας  του  εδάφους,  σε  συνδυασμό  με  την  χαμηλή  τιμή  πώλησης  του  προϊόντος,  εκ  των  πραγμάτων αποτελούν  αποτρεπτικούς  για  την  ενασχόληση  παράγοντες

Αν  σ’  αυτά  προστεθούν  η  υπερφορολόγηση  των  αγροτών  καθώς  και  των  επιχειρήσεων(μονάδων  παραγωγής),  η  έλλειψη   φορέα   χρηματοδότησης,  η   έλλειψη  εργατικού  δυναμικού,  ιδιαίτερα,  κατά  την  ελαιοσυλλογή   αλλά  και  για  την  ίδια  την  παραγωγική  μεταποιητική  βιομηχανία,  καθώς  και  η  αδυναμία  ουσιαστικής  κρατικής  παρέμβασης  και  στήριξης  του  αγροτικού-γεωργικού  τομέα,  (κίνητρα   για  αύξηση  της  παραγωγής  σε  καλλιέργειες  που  δεν  καλύπτουν  τις  εγχώριες  ανάγκες,  αποζημιώσεις   λόγω  καταστροφικών  συνθηκών   από  ποικίλα  αίτια  κ.λπ.),  όλα  αυτά  επιτείνουν  την  ανασφάλεια,  την  αβεβαιότητα  και  ως  είναι  επόμενο  δεν  συμβάλλουν   στην  δημιουργία  μιας  σύγχρονης  και  δυναμικής  αγροτικής  οικονομίας με   ό,τι  αυτό  συνεπάγεται.

Είναι  ανεπίτρεπτο  σ’  ένα  ευλογημένο  τόπο,  όπου  οι  κλιματικές  και  άλλες  συνθήκες,  ευνοούν   την  ανάπτυξη  και  παραγωγή  ποικίλων  προϊόντων,  και  μάλιστα  ποιοτικών,  να  απουσιάζουν  από  την  αγορά   ελληνικά  προϊόντα  και  να  εισάγονται   από  άλλες  χώρες,  όπου  οι  κλιματικές  και  άλλες  συνθήκες  είναι  κατά  πολύ  δυσμενέστερες.

Απαιτούνται  δραστικές  μεταρρυθμίσεις  σ’όλους  σχεδόν  τους  τομείς  παραγωγής  και  ανάπτυξης  (στο  πρωτογενή  και  δευτερογενή  τομέα,  κύρια στη  παιδεία,  στη    διοίκηση,  στη  δικαιοσύνη)   και  εκμετάλλευση  όλων  των πλουτοπαραγωγικών  πηγών της  χώρας.  Διαφορετικά  όχι  απλά  θα  διαιωνίζεται  και  θα  ανακυκλώνεται  η  ίδια  νοσηρή  κατάσταση  αλλά  και   θα  τίθεται  σε  διακύβευση  και  αυτή  η  ύπαρξη  της  χώρας.

Δυστυχώς,  τούτη  εδώ  η  χώρα, σχεδόν  από  την  επανάσταση  του  1821  μέχρι  σήμερα,  πλην  εξαιρέσεων,   δεν  κατόρθωσε   να  βρει  το  δικό  της  βηματισμό.  Εξακολουθεί  να  παραμένει  δέσμια   και  υποτελής  απέναντι  σε  ξένα  συμφέροντα.  Έχει  περάσει  από  μύρια  όσα  κύματα  και  θα  μπορούσε  να  πει  κανείς  ότι  αποτελεί   θαύμα  η  επιβίωσή  της   Τα  πράγματα  πλέον  παίρνουν    άλλη  τροπή  και  οι  ανάγκες  επιτάσσουν    ριζική  αναθεώρηση  των  μέχρι  τώρα  πολιτικών  που  ασκήθηκαν.  Η  χώρα   πρέπει να  αποκτήσει  επιτέλους  προσωπικότητα,   να  βγει  απ’  το  τέλμα  που  έχει  οδηγηθεί.   Τέτοια  μοίρα  δεν  της  αξίζει.  Κάποτε  υπήρξε  φάρος  της  οικουμένης,   και  φάρος   πρέπει  να  ξαναγίνει.  

—————-

«Διάλογος για την ελαιοκομία (αγροτική οικονομία) τον καιρό του κορωνοϊού»

Editorial 91 τεύχος Ελιά & Ελαιόλαδο: Ο Πόλεμος του Κορωνοϊού (Β. Ζαμπούνης)

Μέρος Ι: Μιλούν, Δήμ. Αλιέως, SOVENA SA, Δημ. Δαμιανός, καθ. ΓΠΑ & Ιω. Καλτσής, PROTYPON AE

Μέρος ΙΙ: Mιλούν, Βάσος Ευθυμιάδης, ΕΣΥΦ, Χρ. Καραδήμος, Συν/σμός Στυλίδας & Ελ. Γερμανάκη, Εργαστήριο ΑΣ Ρεθύμνου

Μέρος IIΙ: Μιλούν, Π. Παγάνης, ελαιοκαλλιεργητής, Γ. Κόκκινος, πρόεδρος ΟΠ Νηλέας, & Βασίλης Κοκκινοφόρος, ελαιουργός

Μέρος ΙV: Mιλoύν, Θωμάς Αραπογιάννης, TÜV Hellas, Σπ. Καπαρέλης, The Olympian Treasure, Δ. Πρίφτης, Μεσογειακοί Ελαιώνες

Μέρος V: Μιλούν, Εμ. Καρπαδάκης, Terra Creta, Κ. Χριστοφοράκης, Συν/σμός Κριτσάς, Ν. Διαμαντίδης, Simbiosis

Μέρος VI: Μιλούν, Γ. Κωστελένος, φυτωριούχος, Κ. Πρωτούλης, Ελαιουργός, Κ. Καλόφωνος, Ελαιουργικός Συ/σμός Παντοκράτορα