Μέρος ΙV: Mιλoύν, Θωμάς Αραπογιάννης, TÜV Hellas, Σπ. Καπαρέλης, The Olympian Treasure, Δ. Πρίφτης, Μεσογειακοί Ελαιώνες

0

Το olivenews.gr εγκαινίασε στις 9 Απριλίου 2020 μια μεγάλη έρευνα με θέμα «Διάλογος για την ελαιοκομία (αγροτική οικονομία) τον καιρό του κορωνοϊού». Θέλουμε να δώσουμε το λόγο, να εκφράσει ελεύθερα τις απόψεις του ένας όσο το δυνατόν μεγαλύτερος αριθμός ανθρώπων που ανήκουν στον κόσμο της ελαιοκομίας (ελαιολάδου και επιτραπέζιας ελιάς), αλλά και γενικότερα της αγροτικής οικονομίας, ανεξάρτητα από τη συγκεκριμένη θέση που ο καθένας/καθεμία βρίσκεται στην όλη αγροδιατροφική αλυσίδα. Γι αυτό και η ιστοσελίδα μας θα είναι ανοιχτή και φιλόξενη για όλους/όλες, χωρίς ιδιαίτερη προηγούμενη πρόσκληση, ενώ απάνθισμα των απόψεων θα δημοσιευθεί στο επόμενο τεύχος (92ο) του περιοδικού Ελιά & Ελαιόλαδο.

Σήμερα βρισκόμαστε στο μέσον μιας μεγάλης υγειονομικής κρίσης, αλληλένδετης με μια οικονομική κρίση, στην οποία ο ελαιοκομικός -και ευρύτερα ο αγροτικός- τομέας καλούνται όχι απλά να επιβιώσουν, αλλά και να διαδραματίσουν έναν ιδιαίτερο ρόλο.

Ευχαριστούμε όλους/όλες για τη συνεργασία τους.

———

Θωμάς Αραπογιάννης,

Vice President Agriculture, TÜV HELLAS (TÜV NORD), μέλος της Επιστημονικής Εταιρείας Εγκυκλοπαιδιστών Ελαιοκομίας (4Ε)

Α) Πως σας έχει επηρεάσει μέχρι τώρα η κρίση του κορωνοϊού;

Η πανδημία του κορωνοϊού είναι μια πρωτόγνωρη κατάσταση όχι μόνο για τη χώρα μας αλλά και ολόκληρο τον πλανήτη. Μέσα σε ελάχιστες ημέρες κληθήκαμε να αλλάξουμε τρόπο ζωής και εργασίας, να εξοικειωθούμε με νέα μοντέλα επιχειρηματικότητας και κυρίως να κάνουμε ό,τι οφείλουμε προκειμένου να διαφυλάξουμε την υγεία μας και αυτή των συνανθρώπων μας.

Ως TÜV HELLAS (TÜV NORD) σπεύσαμε να ανταποκριθούμε στις νέες προκλήσεις, παίρνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα αλλά και αναλαμβάνοντας μια σειρά από πρωτοβουλίες, προκειμένου να βοηθήσουμε τους εργαζομένους αλλά και τους συνεργάτες μας.

Υιοθετήσαμε άμεσα την τηλεργασία ενώ ταυτόχρονα δίνουμε τη δυνατότητα εξ αποστάσεως επιθεώρησης  (remote audits) σύμφωνα με τους κανόνες των κατόχων σχημάτων πιστοποίησης και Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ, DAkkS) σε περιπτώσεις εταιρειών όπου αντικειμενικά αυτό δεν μπορεί να γίνει αυτή την στιγμή επιθεώρηση on site στους χώρους παραγωγής. Για παράδειγμα μέρος της επιθεώρησης σε ένα τυποποιητήριο ελαιολάδου σύμφωνα με το πρότυπο ISO 22000 μπορεί να γίνει τώρα εξ αποστάσεως και να ολοκληρωθεί με επιθεώρηση στον χώρο παραγωγής όταν λήξουν τα περιοριστικά μέτρα, εξασφαλίζοντας έτσι ότι το πιστοποιητικό του συνεργάτη μας θα παραμείνει σε ισχύ (με την προϋπόθεση ότι τεκμηριώνεται η τήρηση εκ μέρους της εταιρίας των απαιτήσεων του προτύπου). Παράλληλα, διεξάγουμε με εξαιρετική επιτυχία μια σειρά από online σεμινάρια στα πλέον επίκαιρα θέματα τα οποία βοηθούν το σύγχρονο στέλεχος στην αντιμετώπιση αυτής της ιδιαίτερης κατάστασης και προσφέρονται είτε δωρεάν είτε με συμβολικό κόστος συμμετοχής το οποίο διατίθεται εξολοκλήρου σε δημόσια νοσοκομεία για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού.

Ταυτόχρονα, προετοιμαζόμαστε για την επόμενη μέρα, καθώς αναγνωρίζουμε ότι η κρίση του κορωνοϊού θα επηρεάσει στο διηνεκές τόσο την οικονομία όσο και τον τρόπο εργασίας μας.

Β) Ποιες είναι οι προτάσεις σας – άμεσα/βραχυπρόθεσμα, 

Σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο, ζητούμενο είναι –πέρα από την προάσπιση της δημόσιας υγείας- να εξασφαλίσουμε την όσο το δυνατόν πιο ομαλή λειτουργία των επιχειρήσεων και της οικονομίας. Αυτό, στο δικό μας επίπεδο, μεταφράζεται στη δυνατότητα να παρέχουμε εξ αποστάσεως επιθεωρήσεις –πάντα σύμφωνα με τους κανόνες των κατόχων σχημάτων πιστοποίησης και Διαπίστευσης- και εξ αποστάσεως εκπαίδευση στους συνεργάτες μας, αλλά και στην προετοιμασία τους  για τη διαχείριση της κρίση, τόσο αυτής που βιώνουμε σήμερα όσο και αυτής που έρχεται. Αλήθεια, αν το Φθινόπωρο έχουμε εκ νέου έξαρση, πόσο θα επηρεαστούν οι Έλληνες ελαιοπαραγωγοί και η λειτουργία των ελαιοτριβείων;

και, – μέσο/μακροπρόθεσμα;

Σε μεσο/μακροπρόθεσμο επίπεδο θεωρούμε ότι πρέπει να εξετάσουμε από την αρχή μια σειρά από διαδικασίες, αλλά και το νομικό πλαίσιο που τις διέπει (πχ πιστοποιητικά υγείας). Θα πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα αφενός μεν για την επανεκκίνηση της οικονομίας (έμπρακτη στήριξη Έλληνα παραγωγού και επιχειρήσεων από την πολιτεία) αφετέρου δε μέσω των εντατικοποιήσεων των ελέγχων να εξασφαλίσουν την  ασφάλεια των τροφίμων και τη δημόσια υγεία (Φορείς Πιστοποίησης, ΕΦΕΤ, ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ).

Γ) Ποιες εκτιμάτε ότι θα είναι οι γενικότερες επιπτώσεις; Πως εσείς μπορείτε να επηρεάσετε αυτές τις γενικότερες εξελίξεις;

Για όσο διάστημα βρισκόμαστε σε καθεστώς καραντίνας, χωρίς να έχουμε εικόνα για το πότε και το πώς θα χαλαρώσουν τα μέτρα, είναι εξαιρετικά ριψοκίνδυνο να πραγματοποιήσουμε την οποιαδήποτε εκτίμηση για τις επιπτώσεις. Παρακολουθούμε βεβαίως τους διεθνείς αναλυτές που κάνουν λόγο για μια κατακόρυφη πτώση του ΑΕΠ, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, όμως το μεγάλο «στοίχημα» είναι ο χρόνος αλλά και ο τύπος της ανάκαμψης (V-Shaped, U-Shaped). Σίγουρα όμως η κρίση του κορωνοϊού θα αλλάξει άρδην τον τρόπο εργασίας μας. Τηλεργασία, μεγαλύτερες αποστάσεις στα γραφεία, εξ αποστάσεως έλεγχοι και επιθεωρήσεις είναι σίγουρο ότι μπήκαν στη ζωή μας για να μείνουν. Από την πλευρά μας, κινούμαστε σε δύο άξονες. Αφενός παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις και υιοθετούμε όλα τα τελευταία μοντέλα και αφετέρου εκπαιδεύουμε τους συνεργάτες μας ώστε να ανταποκριθούν στις νέες προκλήσεις. Ως ο Ηγέτης Φορέας με 33 χρόνια εμπειρία στο χώρο των Επιθεωρήσεων-  Πιστοποιήσεων στην Ελλάδα και 150 χρόνια από την ίδρυση της μητρικής TÜV NORD μπορούμε ως ένα βαθμό και με οδηγό μας τις προηγμένες τεχνολογικά λύσεις να επηρεάσουμε τις εξελίξεις αλλά το σίγουρο είναι ότι είμαστε έτοιμοι να τις αντιμετωπίσουμε. Τέλος, δεσμευόμαστε ότι θα παραμείνουμε αρωγοί σε όλους τους συνεργάτες μας προκειμένου να τους διευκολύνουμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό και όσο διαρκεί η ιδιαίτερη αυτή συγκυρία.

—————

Σπυρίδων Καπαρέλης, The Olympian Treasure

Α) Πώς σας έχει επηρεάσει μέχρι τώρα η κρίση του κορωνοϊού;  

Την περίοδο του κορωναϊού οι πωλήσεις των ελαιολάδων στις μεγάλες αγορές των ευρωπαϊκών super market έχουν ελαφρώς αυξηθεί λόγω της αβεβαιότητας που επικρατεί για τον γενικότερο εφοδιασμό και την παραγωγή των τροφίμων.
Οι πωλήσεις όμως ποιοτικότερων ελαιολάδων σε επιλεγμένα καταστήματα, εστιατόρια, ξενοδοχεία, boutique αγορές, είναι αισθητά αναιμικές, λόγω του ότι έχει ανασταλεί η λειτουργία τους.
Για το ελληνικό ελαιόλαδο όμως, ειδικά στις χώρες της κεντρικής ευρώπης, που χαίρει μεγαλύτερης εκτίμησης, υπάρχει μία μικρή αυξημένη ζήτηση γενικότερα.
Β) Ποιες είναι οι προτάσεις σας – άμεσα/βραχυπρόθεσμα
Οι Έλληνες, πρεσβευτές/πωλητές του ελαιολάδου στις διεθνείς αγορές, πρέπει να αξιοποιήσουν το κενό και την αδράνεια που έχει υπάρξει από τις γειτονικές χώρες (Ιταλία και Ισπανία)  που πλήττονται βάναυσα από την πανδημία και να διεκδικήσουν μεγαλύτερα μερίδια στις διεθνείς αγορές μέσω αποκλειστικά ηλεκτρονικών καμπανιών που να στοχεύουν ειδικά στην αγορά του βιολογικού ελαιόλαδου και των ελαιολάδων με ισχυρισμό υγείας.

Οι δύο αυτές ποιοτικές κατηγορίες είναι επίκαιρες όσο ποτέ λόγω της κατάστασης και πρέπει να προωθηθούν με αποκλειστικά ηλεκτρονικά κανάλια πώλησης (μέσω ιντερνετ). Είναι το κατάλληλο timing για να ειπωθεί αυτή η “ιστορία”

και μέσο/μακροπρόθεσμα για να ξεπεραστούν οι όποιες συνέπειες;

 

Για να είναι βιώσιμη η ελληνική ελαιοκαλλιέργεια θα πρέπει οι παραγωγοί, οι ελαιοτριβείς και οι τυποποιητές εκτός από την παραγωγική διαδικασία να επικεντρωθούν και να εντείνουν τις προσπάθειές τους ως προς τις πωλήσεις, το μάρκετινγκ και την προώθηση των προϊόντων τους κυρίως μέσω ηλεκτρονικών μέσων και καναλιών. Για κάθε μία ώρα που αφιερώνουν στο χωράφι ή στο μικρό τους ελαιοτριβείο/τυποποιητήριο, τουλάχιστον άλλες 3 ώρες πρέπει να ξοδευτούν σε ηλεκτρονικά μέσα για την προώθηση της δουλειάς τους. Θα πρέπει να σταματήσουμε να μιλάμε συνέχεια μόνο για την ποιότητα και θέματα της παραγωγής και να πάμε ένα βήμα πιο κάτω σε ζητήματα όπως η στρατηγική, το ιντερνετικό μάρκετινγκ, οι πωλήσεις, τα εμπορικά ζητήματα/διευκολύνσεις, οι χρηματοδοτήσεις κ.α.

 

Ποιές εκτιμάτε ότι θα είναι οι γενικότερες επιπτώσεις; Πώς εσείς ως επιχείρηση μπορείτε να επηρεάσετε αυτές τις γενικότερες εξελίξεις;

 

Η κρίση της πανδημίας έχει καταδείξει ξεκάθαρα ότι όσοι δουλεύουν και χρησιμοποιούν την τεχνολογία έχουν ένα ξεκάθαρο προβάδισμα σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους. Τεχνολογία και στο χωράφι και στις πωλήσεις. Τεχνολογία σε όλη την αλυσίδα της ελαιοκομίας. Ο κόσμος της “φυσικής” παρουσίας πνέει τα λοίσθια, πολύ γρήγορα θα δώσει την σκυτάλη σχεδόν ολοκληρωτικά στο ίντερνετ και την απομακρυσμένη εργασία/πωλήσεις. Παράδοση προϊόντων από couriers και όχι φυσική μετάβαση του πελάτη στο κατάστημα. Όσοι επενδύσουν στα νέα ηλεκτρονικά κανάλια θα φτάσουν και στον τελικό καταναλωτή, πιθανόν και με την μορφή του απευθείας λιανοπωλητή, χωρίς ενδιάμεσους. Η αγορά μετασχηματίζεται και μειώνει τους πιθανόν ενδιάμεσους.

—————–

 

 

Δημήτρης Πρίφτης, ιδιοκτήτης της ελαιουργικής επιχείρησης “Υιοί Νικ. Πριφτη Ο.Ε. – Μεσογειακοί Ελαιώνες”.

Α) Πώς σας έχει επηρεάσει μέχρι τώρα η κρίση του κορωνοϊού;

Σας μιλώ ως ιδιοκτήτης μιας μικρής οικογενειακής επιχείρησης, στην Παιανία Αττικής χωρίς ιδιαίτερες πωλήσεις σε super market και χωρίς πωλήσεις ελαιολάδου χύδην. Είμαστε στις επιχειρήσεις μας απλά για να υπάρχουμε. Έχουν παύσει οι πωλήσεις. Ευρωπαϊκές χώρες που απορροφούσαν μεγάλες ποσότητες ελαιολάδου είναι στην ίδια κατάσταση με ‘μας, με κλειστά καταστήματα εστίασης. Δε θα ζητήσω οικονομική στήριξη από το κράτος και ελεημοσύνες. Ζητώ να μας δοθεί η ευκαιρία να παράξουμε, να συσκευάσουμε και να προωθήσουμε στην αγορά, ποιοτικότερα evoo, εξαιρετικά παρθένα ελαιόλαδα. Έτσι μεταφράζω την αρωγή του κράτους.

Β) Ποιες είναι οι προτάσεις σας – άμεσα/βραχυπρόθεσμα 

–  Άμεση θεωρώ ότι είναι η ανάγκη για μια τράπεζα πληροφοριών για τα προς πώληση evvo, που θα αναφέρονται (τουλάχιστον) η ποικιλία, μια βασική φασματοφωτομετρική ανάλυση και οπωσδήποτε μια οργανοληπτική.-

– Χρηματοδότηση ερευνητικών προγραμμάτων για αξιολόγηση των evoo βάσει της γεωγραφικής τους προέλευσης. Έτσι θα δημιουργηθεί μια ταυτότητα ανά περιοχή, με πολύ πιθανό ενδεχόμενο την ανάδειξη και νέων ποικιλιών.-

– Ενίσχυση: 1) των αρμόδιων συνδέσμων και οργανώσεων, 2) σοβαρών ομάδων παραγωγών και 3) έγκριτων συντακτικών ομάδων (σαν τη δική σας), είτε έντυπου, είτε ηλεκτρονικού τύπου για την πληροφόρηση του κοινού.

Θα θέσω δύο προβληματισμούς μου εδώ.-

– Από Σεπτέμβρη περιμένουμε σύμφωνα με τους ειδικούς, νέα έξαρση του ιού. Τέλος Σεπτέμβρη, σε πολλές περιοχές αρχίζει η ελαιοσυλλογή. Τι κάνουμε;-

– Πέρσι το εργατικό δυναμικό ήταν πολύ περιορισμένο. Χάθηκε μεγάλο μέρος της παραγωγής, τουλάχιστον στην περιοχή μας, εξαιτίας αυτής της έλλειψης. Τι θα γίνει φέτος; Υπάρχει κάποια μέριμνα γι’ αυτό;

– μέσο/μακροπρόθεσμα για να ξεπεραστούν οι όποιες συνέπειες; 

–  Εθνική στρατηγική για να μάθει ο Έλληνας να καταναλώνει μόνο παρθένα (και ει δυνατόν εξαιρετικά παρθένα) ελαιόλαδα, ακόμα και στο τηγάνισμα. Μόνο αυτά έχουν τις ευεργετικές ιδιότητες για τον οργανισμό και είναι τα μόνα καθαρά φυσικά προϊόντα.-

– Ανάγκη να εκπαιδευτούν οι τυποποιητές και οι ελαιοτριβείς, από καταξιωμένους ειδικούς για την παραγωγή και την αξιολόγηση των evoo. Πρέπει να «εκμεταλλευτούμε» και να εμπιστευθούμε, τους επιστήμονες του χώρου, να μας εκπαιδεύσουν. Οι εξελίξεις τρέχουν. Οι πρακτικές καλλιέργειας και ελαιοποίησης αλλάζουν.

– Ενίσχυση του αγροτουρισμού και του γαστρονομικού τουρισμού. Εκπαίδευση του γαστρονομικού τουρισμού πάνω στα ελληνικά evoo. Πρέπει να ξεχωρίζει ο ξένος καταναλωτής το ελληνικό εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο.-

– Δε νομίζω ότι εκμεταλλευτήκαμε το δώρο των Αμερικάνων, γιατί δεν υπήρξαν σημαντικές αλλαγές των εξαγωγών μας στην Αμερική. Αντίθετα, οι Ισπανοί μας συμπαρέσυραν και κατρακύλησαν οι τιμές. Θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε το κενό που άφησαν οι Ισπανοί στην αγορά της Αμερικής.-

– Αν οι τιμές παραμείνουν στα ίδια χαμηλά επίπεδα για κάποια χρόνια θα σημαίνει η σταδιακή εγκατάλειψη της ελαιοκαλλιέργειας. Ήδη πολλοί παραγωγοί λοξοκοιτάζουν νέες καλλιέργειες.

Γ)  Ποιές εκτιμάτε ότι θα είναι οι γενικότερες επιπτώσεις; Πως εσείς ως επιχείρηση μπορείτε να επηρεάσετε αυτές τις γενικότερες εξελίξεις;

Πιστεύουμε στη ρήση ότι η κρίση γεννάει ευκαιρίες αρκεί, θα συμπληρώσω, να επανεκκινήσουμε από νέα αφετηρία. Οι συνεργασίες είναι απαραίτητες, ειδικά στις μικρές επιχειρήσεις, για να πετύχουμε πωλήσεις. Οι  τυποποιητές είμαστε συναγωνιστές και όχι ανταγωνιστές. Εν τη ενώσει η ισχύς.

Θα ήταν καλύτερο να μπει στη σκέψη μας το πως θα κερδίσουμε την υπεραξία του προϊόντος, με βάση τη βελτίωση της ποιότητας και να μην περιμένουμε τις επιδοτήσεις. Πρέπει να καταλάβουμε ότι ποιότητα και ποσότητα είναι δύο έννοιες αντιστρόφως ανάλογες. Ορθολογική ελαιοποίηση του ελαιοκάρπου και συνεχής ενημέρωση για νέες πρακτικές. Επιλογή πολύ καλών extra για συσκευασία.

Έτσι θα συνεχίσουμε. Πρέπει να σταματήσουμε να διατεινόμαστε ότι έχουμε το καλύτερο λάδι. Ήρθε ο καιρός να το αποδείξουμε στην πράξη.

————

«Διάλογος για την ελαιοκομία (αγροτική οικονομία) τον καιρό του κορωνοϊού»

Μέρος Ι: Μιλούν, Δήμ. Αλιέως, SOVENA SA, Δημ. Δαμιανός, καθ. ΓΠΑ & Ιω. Καλτσής, PROTYPON AE

Μέρος ΙΙ: Mιλούν, Βάσος Ευθυμιάδης, ΕΣΥΦ, Χρ. Καραδήμος, Συν/σμός Στυλίδας & Ελ. Γερμανάκη, Εργαστήριο ΑΣ Ρεθύμνου

Μέρος IIΙ: Μιλούν, Π. Παγάνης, ελαιοκαλλιεργητής, Γ. Κόκκινος, πρόεδρος ΟΠ Νηλέας, & Βασίλης Κοκκινοφόρος, ελαιουργός