Με 1η την επιτραπέζια ελιά στις ΗΠΑ, με 8° το ελαιόλαδο, και κρίσιμα ερωτήματα

0

Έκθεση και των τεσσάρων Γραφείων ΟΕΥ (Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων) από τα Ελληνικά Προξενεία στις ΗΠΑ (σε Άγιο Φραγκίσκο, Ουάσιγκτων, Νέα Υόρκη και Σικάγο) για τις συνολικές εμπορικές συναλλαγές μεταξύ των δύο χωρών το έτος 2020, αποκαλύπτει αρκετά πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία, προκαλώντας συγχρόνως και κρίσιμα ερωτήματα.

Πέρυσι, λοιπόν, το 2020, οι επιτραπέζιες ελιές σε άλμη (2005700) κατέκτησαν για 2η συνεχή χρονιά την 1η θέση μεταξύ όλων των προϊόντων (αγροτικών και βιομηχανικών), που η Ελλάδα εξάγει στις ΗΠΑ, αποδεικνύοντας έτσι τον ιδιαίτερο δυναμισμό τους.

Όμως, το 2020 παρουσίασαν μία μείωση κατά 3% σε σύγκριση με το 2019, από 140,38 εκ.$ σε 136,3 εκ.$. Και το ερώτημα είναι ποιά θα είναι η συνέχεια το 2021 και τα επόμενα έτη;

Από την άλλη πλευρά οι εξαγωγικές επιδόσεις του ελληνικού ελαιολάδου (1509) σαφώς υπολείπονται. Βρίσκεται στην 8η θέση και μάλιστα το 2020 έχει και αυτό υποστεί μία μείωση σε σύγκριση με πέρυσι κατά 10% (από 38,85 σε 34,9 εκ.$) σύμφωνα τουλάχιστον με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ή παρέμεινε σχεδόν σταθερό με 42,0 έναντι 42,93 εκ.$ σύμφωνα με τα στοιχεία της USITC. Όπως όμως και αν το δούμε, ουσιαστικά επιβεβαιώνεται το δημοσίευμα του olivenes.gr της προηγούμενης εβδομάδας με το οποίο αμφισβητούσαμε τον θριαμβευτικό τόνο του ΣΕΒΙΤΕΛ για τις ελληνικές εξαγωγές το 2020.

Η έκθεση των τεσσάρων ΟΕΥ επισημαίνει ότι το ελληνικό τρόφιμο επέτυχε στην αγορά των ΗΠΑ πολύ θετικές επιδόσεις παρά το τεράστιο πλήγμα που έχει υποστεί ο κλάδος της μαζικής εστίασης λόγω της καραντίνας. Πάντως, ας είμαστε επιφυλακτικοί, ιδίως για το ελαιόλαδο, για το αν το άνοιγμα του κλάδου της HORECA θα αντισταθμίσει τις αναπόφευκτες απώλειες των λιανικών πωλήσεων και της οικιακής κατανάλωσης. Ίσως, ορισμένες κατηγορίες επιτραπέζιας ελιάς να ωφεληθούν αλλά τα συνολικά μεγέθη θα δούμε πως θα επηρεασθούν σε συνδυασμό με την άρση των δασμών 25% που είχαν επιβληθεί στα ισπανικά προϊόντα.