Doing Business in USA: Οι ευκαιρίες για το αμερικανικό όνειρο

157

Οι σημαντικές ευκαιρίες που υπάρχουν για την περαιτέρω ενίσχυση των διμερών σχέσεων μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ αναδείχθηκαν στο 4ο Export USA Forum, το οποίο πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, από το Trade USA του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου, με retail media sponsor το FnB Daily.

TZ. ΠΑΪΑΤ: Η Ελλάδα HUB για Βαλκάνια και Ν.Α. Ευρώπη

Ειδικότερα, ο Αμερικανός Πρέσβης, Τζέφρι Πάιατ, αναφέρθηκε στη μεγάλη πρόοδο, που έχει σημειωθεί τα τελευταία χρόνια στο διμερές εμπόριο μεταξύ των δύο χωρών, ενώ έκανε μνεία στο μεγάλο ενδιαφέρον – και τις δρομολογηθείσες επενδύσεις – από κορυφαίους αμερικανικούς ομίλους σε τομείς, όπως η τεχνολογία (Cisco) και το φάρμακο (Pfizer), αλλά και σε σημαντικές συνεργασίες, που έχουν επιτύχει ελληνικές εταιρείες, όπως π.χ. η Theon Sensors (HARRIS Night Vision USA) και η Veltio (έχοντας στο πελατολόγιο της τη Disney), καθώς και κάποιες άλλες καινοτόμες εταιρείες, που δραστηριοποιούνται στην… ελληνική Silicon Vally, την Πάτρα.

Ο κ. Πάιατ εξήρε τη σημαντική δουλειά, που έχει γίνει στον τομέα των μεταρρυθμίσεων και στη μείωση της γραφειοκρατίας, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο.

«Στηρίζουμε τις ελληνικές εξαγωγές στις ΗΠΑ»

Παράλληλα, αφού στάθηκε στην ραγδαία ανάπτυξη των ελληνικών εξαγωγών στις ΗΠΑ τα τελευταία χρόνια, υπογράμμισε τη σταθερή βούληση των ΗΠΑ να στηρίξουν τις ελληνικές επιχειρήσεις να προωθήσουν τα προϊόντα τους στην αμερικάνικη αγορά, επισημαίνοντας πως υπάρχουν μια σειρά από ελληνικά προϊόντα που έχουν σημαντικά περιθώρια να αναπτυχθούν στην άλλη άκρη του Ατλαντικού από τον χώρο των τροφίμων, όπως το κρασί και το ελαιόλαδο (μετά και την επιβολή δασμών στο ισπανικό και ιταλικό ελαιόλαδο), και όχι μόνο. Υπογράμμισε δε ότι οι ΗΠΑ θεωρούν την χώρα μας ως ένα σημαντικό οικονομικό εταίρο, κόμβο, όπως χαρακτηριστικά είπε, για τα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Ν. ΜΠΑΚΑΤΣΕΛΟΣ: ΣΤΟ ΥΨΗΛΟΤΕΡΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΠΟΧΩΝ

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, Νίκος Μπακατσελος, ανέφερε ότι οι σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο όλων των εποχών, κάτι το οποίο αποδεικνύεται και από τις επισκέψεις κορυφαίων Αμερικανών υπουργών στη χώρα μας, όπως αυτές του Γουίλμπουρ Ρός (Εμπορίου) και του Μάικ Πομπέο (Εξωτερικών).

Σημείωσε ότι, από το 2011 μέχρι σήμερα, το ισοζύγιο είναι θετικό για τη χώρα μας.

Μάλιστα, η χώρα μας έχει ανέβει στην 68η θέση των εμπορικών εταίρων για τις ΗΠΑ, από την 70η θέση το 2017.

Ακόμη και φέτος, συνεχίζεται η αυξητική τάση των ελληνικών εξαγωγών στις ΗΠΑ, αφού στο α’ εξάμηνο διαμορφώνονταν σε 673 εκατομμύρια ευρώ, με αύξηση 7,17% από το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

Ο κ. Μπακατσέλος πρόσθεσε ότι το ισοζύγιο μπορεί να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο, εάν οι ελληνικές εταιρείες έχουν πιο εξειδικευμένη στόχευση και συγκεκριμένα επενδυτικά πλάνα.

Από την άλλη πλευρά, οι ΗΠΑ αποτελούν για την Ελλάδα τον 6ο σημαντικότερο επενδυτή, καθώς οι άμεσες ξένες επενδύσεις των Αμερικανών στη χώρα μας ανήλθαν πέρυσι σε 1,272 δισεκ. ευρώ, αυξημένες κατά 16% από το 2017. Μεταξύ των βασικότερων κλάδων, που ενδιαφέρουν τους αμερικανικούς ομίλους, είναι ο Τουρισμός, η Ενέργεια, τα Φάρμακα, η Τεχνολογία, τα Logistics κ.ά.

Δ. ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΣ: Ποιοι τομείς ενδιαφέρουν τους Αμερικανούς

Σχετικά με τις επενδύσεις των Αμερικανών στην Ελλάδα, ο Δημήτρης Κούρκουλας, μέλος του ΔΣ του Enterprise Greece, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στις επενδύσεις της Tesla, της Philip Morris, ξενοδοχειακών αλυσίδων (Hyatt, Wyndham) και της Citel. Σύμφωνα με τον κ. Κούρκουλα, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για κλάδους, όπως είναι ο τουρισμός και τα ακίνητα, η ενέργεια, οι επιστήμες υγείας, ο αγροδιατροφικός τομέας, η νέα τεχνολογία, η ναυτιλία κ.ά.

Για την ελληνική παρουσία στις ΗΠΑ, το στέλεχος του Enterprise Greece στάθηκε μεταξύ άλλων στον τομέα των τροφίμων-ποτών, στα χημικά, τα καλλυντικά (κυρίως με βότανα), σε βιομηχανικά υλικά κ.ο.κ.

Δ. ΚΑΡΑΒΑΣΙΛΗΣ: Οι αριθμοί ανά Πολιτεία

Ο Δημήτρης Καραβασίλης, ιδρυτής και CEO της DK Marketing & Idea Monkey, τόνισε ότι η αμερικανική αγορά είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα για το παγκόσμιο επιχειρείν, καθώς:  Ανέφερε ότι η Νέα Υόρκη αποτελεί την πιο δημοφιλή Πολιτεία για τους Έλληνες επιχειρηματίες, ωστόσο μια προσεκτικότερη ματιά στα στοιχεία δείχνει ότι η στροφή σε κάποιες άλλες Πολιτείες των ΗΠΑ θα μπορούσε να είναι πιο επωφελής για τα ελληνικά συμφέροντα.

Οι μεγαλύτερες, σε πληθυσμό, Πολιτείες (σε εκατ. άτομα):

• Καλιφόρνια: 39,7 · Τέξας: 29,1 · Φλόριντα: 21,6 · Νέα Υόρκη: 19,5 · Πενσυλβάνια: 12,8 Αναφορικά με το ΑΕΠ ανά Πολιτεία, αυτό διαμορφώνεται ως εξής (σε δισ. δολ.).

• Καλιφόρνια: 3.018 · Τέξας: 1.818 · Νέα Υόρκη: 1.701 · Φλόριντα: 1.059 · Ιλινόις: 880 Ενδιαφέρον παρουσιάζει το κατά κεφαλήν ΑΕΠ, όπου πρωταγωνιστούν οι ακόλουθες Πολιτείες (σε δολάρια):

• Νέα Υόρκη: 87.292 · Μασαχουσέτη: 83.089 · Ντελαγουέρ: 78.904

• Κονέκτικατ: 78.400 · Καλιφόρνια: 75.939 Σχετικά με την ομογένεια, ανέφερε ότι υπάρχουν περισσότεροι από 3,5 εκατομμύρια Ελληνοαμερικάνοι οι οποίοι ζουν κυρίως στις εξής περιοχές:

• Tarpron Springs, Florida · Astoria, New York · Baltimore, Maryland

• Chicago, Illinois · Detroit, Michigan · Houston, Texas

Σύμφωνα με τον κ. Καραβασίλη, στους Αμερικανούς αρέσουν πολύ προϊόντα, όπως το γιαούρτι, το ελαιόλαδο και ο γύρος και εκτός του κλάδου τροφίμων, τα μάρμαρα, οι… μαθηματικοί τύποι, οι κρουαζιέρες και τα… ξυραφάκια Bic. Αναφορικά με τις αδυναμίες των ελληνικών επιχειρήσεων, αυτές εντοπίζονται στην έλλειψη στρατηγικού πλάνου marketing και προώθησης, στη δυσκολία ανταπόκρισης στις κανονιστικές απαιτήσεις της FDA και των νέων trends σε γεύση, συσκευασίας και καταναλωτικών συνηθειών ανά περιοχή.

NT. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ: ΟΙ 4 ΑΞΟΝΕΣ TOY TRADE USA

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η παρουσίαση της Ντίνας Αθανασίου, TradeUSA Head του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητήριου, καθώς παρουσίασε την πλατφόρμα για το διμερές εμπόριο μεταξύ ΗΠΑ και Ελλάδας. Αυτή κινείται σε 4 βασικούς άξονες:

• Ενημέρωση και εκπαίδευση. Αυτή αφορά σε διάφορα σεμινάρια που πραγματοποιεί το Επιμελητήριο και στο ετήσιο συνέδριο εξαγωγών

• Υποστήριξη και παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών. Σε αποκλειστική συνεργασία με την EAS Consulting Group, δίνει πληροφόρηση σχετικά με την κανονιστική συμμόρφωση FDA σε κλάδους, όπως είναι τα φάρμακα, τα τρόφιμα, τα καλλυντικά και ο καπνός. Έχουν πραγματοποιηθεί ήδη 30 workshop σε 20 πόλεις σε όλη την Ελλάδα, όπου έχουν πάρει μέρος περίπου 500 επιχειρήσεις. Τελευταία έχουν γίνει σε Καβάλα, Πάτρα, Χίο και ακολουθεί ένα τελευταίο για φέτος μέσα στο Δεκέμβριο.

• Διασύνδεση ελληνικών επιχειρήσεων με Αμερικανούς εισαγωγείς και δικτύων διανομής αποστολές συναντήσεις. Πραγματοποιούνται κυρίως b2b αποστολές, κατά βάση σε διεθνείς εκθέσεις, αλλά και κατόπιν συνεννόησης με τους ενδιαφερόμενους επιχειρηματίες. Στόχος του επιμελητηρίου είναι η παρουσία του με εθνικό περίπτερο στη Natural products expo τόσο του 2020 (στη Βαλτιμόρη) όσο και του 2021 (στην Καλιφόρνια)

• Newsletter

Βάλβης: Το προφίλ των Αμερικανών καταναλωτών

Εκπροσωπώντας την Deloitte, ο Principal στο Τμήμα Strategy & Operations της εταιρείας, ο Γιάννης Βάλβης, αφού σκιαγράφησε το προφίλ του Αμερικανού καταναλωτή ανέφερε ότι το retail εξακολουθεί να αναπτύσσεται και ιδιαίτερα οι online αγορές, παρότι εξακολουθούν να υπολείπονται έναντι των αγορών που πραγματοποιούνται στο φυσικό κατάστημα (15% έναντι 85%).

Σε ό,τι αφορά τις online δαπάνες, τη μεγαλύτερη ανάπτυξη σε ετήσια βάση εμφανίζουν οι Αφροαμερικανοί καταναλωτές, οι καταναλωτές με χαμηλά εισοδήματα και οι babyboomers

Σύμφωνα με τον κ. Βάλβη, δεν έχει αλλάξει δραματικά το προφίλ των καταναλωτών τα τελευταία χρόνια, παρατηρούνται μικρές οι διάφορες.

Οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες

Τα τελευταία 30 χρόνια έχουν μειωθεί οι μέσες ετήσιες δαπάνες για την απόκτηση σπιτιού από άτομα ηλικίας 25-34 ετών κατά 966 δολάρια, ενώ αντίστοιχα έχουν αυξηθεί κατά 1.051 δολάρια για ηλικίες μεγαλύτερες. Στον τομέα των παιδικών ειδών, η μείωση για τις ηλικίες 25-34 ετών είναι 27 δολάρια και η αύξηση για τις μεγαλύτερες ηλικίες σε 261 δολάρια. Σε ό,τι αφορά την διασκέδαση και τα ταξίδια, καθοριστικός παράγοντας είναι περισσότερο το εισόδημα και όχι η ηλικία.

Τέλος, ο κ. Βάλβης σημείωσε ότι οι Αμερικανοί καταναλωτές δουλεύουν λιγότερες ώρες (-9% από το 1960) μολονότι δηλώνουν το αντίθετο ωστόσο το 76% των ερωτηθέντων σε έρευνα της Deloitte δήλωσε ότι έχουν λιγότερο ελεύθερο χρόνο. Όπως και να χει, ξοδεύουν λιγότερο χρόνο για shopping (25,2 λεπτά την εβδομάδα), ωστόσο ξοδεύουν περισσότερα χρήματα (86% περισσότερες δαπάνες/ λεπτό από το 2005 μέχρι το 2017). Αυτό αποδίδεται κυρίως στην περαιτέρω διείσδυση των ηλεκτρονικών καναλιών.

Τέλος, οι καταναλωτές εμφανίζονται πιο πρόθυμοι να διανύσουν περισσότερα χιλιόμετρα για να βρουν αυτό που τους ενδιαφέρει, κυρίως σε αμερικανικές πολιτείες όπου δεν είναι τόσο διαδεδομένα τα online stores.

Αναφορικά με την ανάπτυξη στο foot traffic ανά κατηγορία retailer, αυτή διαμορφώνεται ως εξής:

• Dollar Stores: 22%

• Consumer Electronics: 10%

• Grocery & Food: 8%

• Home Furnishings 4%

• Mass Merchants: -1%

• Home improvement: -2%

• Apparel: -2%

• Department stores: -10%

Βασικός παράγοντας για την επιλογή των καταναλωτών παραμένει η τιμή, το προϊόν και η διαθεσιμότητα, καθώς και η ευκολία πρόσβασης σε αυτό. Αντίθετα, στις τελευταίες θέσεις βρίσκονται παράγοντες που σχετίζονται με την εμπειρία του πελάτη.

Οι εξαγωγές σε αριθμούς

Το εμπορικό ισοζύγιο Ελλάδας – ΗΠΑ, από το 2011 μέχρι και σήμερα παρουσιάζει θετικό πρόσημο για τη χώρα μας, με το ύψος του εμπορικού πλεονάσματος να ανέρχεται σε 680,73 εκατ. ευρώ για το 2018, με μια ιστορικά υψηλή άνοδο της τάξεως 21,98%, σε σχέση με το 2017. Το 2018, η αξία των ελληνικών εξαγωγών έφτασε τα 1,37 δισ. ευρώ, ενώ από την άλλη πλευρά, η αξία των ελληνικών εισαγωγών από την αμερικανική αγορά είχε πτωτική
τάση, φτάνοντας τα 689,34 εκατ. ευρώ, μια μείωση 8%.
Mε το ρεκόρ αύξησης της αξίας (21,98 %), οι ελληνικές εξαγωγές στις ΗΠΑ
επιστρέφουν σε επίπεδα προ κρίσης (1.370,92 ευρώ το 2008 και 1.370,07 ευρώ το
2018). Η δε αξιοσημείωτη ανάπτυξη των δυο τελευταίων ετών, ανέβασε την Ελλάδα
στην 68η θέση από την 70η που κατείχε το 2017, στην κατάταξη των εμπορικών
εταιρών των ΗΠΑ σε αξία εισαγωγών, επισήμανε.

Πηγή: FNB DAILY, FORTUNE GREECE