INTERCOMM FOODS S.A.: Οι εξαγωγικές επιχειρήσεις αποτελούν το brand name της Ελλάδας

9

Ποια είναι  τα μεγάλα διαρθρωτικά εμπόδια που εξακολουθούν να εγκλωβίζουν  την ελληνική οικονομία σε εσωστρέφεια; Τι οφείλει να κάνει η Ελληνική Πολιτεία για την στήριξη της επιχειρηματικότητας  και ποια η καταλληλότερη στρατηγική για την αύξηση των εξαγωγών; Στην συνέντευξη που ακολουθεί ο διευθύνων σύμβουλος της INTERCOMM FOODS  κ. Στέργιος Τσαγκούλης, μιλά για τα χρόνια προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εξαγωγικές  επιχειρήσεις σε ένα άκρως ανταγωνιστικό παγκόσμια περιβάλλον, επισημαίνοντας πως ο αγροδιατροφικός τομέας είναι το δυνατό «χαρτί» της ελληνικής οικονομίας.

Κύριε Τσαγκούλη, δεδομένης της εμπειρίας σας, ποια είναι τα δυνατά «χαρτιά» του αγροδιατροφικού τομέα στην Ελλάδα και πως θα μπορούσαν να ενδυναμωθούν περισσότερο;

Τα αγροδιατροφικά προϊόντα στην Ελλάδα και ειδικά οι κομπόστες ροδάκινων και οι επεξεργασμένες ελιές είναι οι σημαιοφόροι των εξαγωγών μας. Και τα δυο προϊόντα έχουν καταπληκτικές  αποδόσεις  στις  αγορές του εξωτερικού. Η εταιρεία μας  δραστηριοποιείται σε 65 χώρες και έχει καλή εικόνα για την εξέλιξη των δυο προϊόντων. Η εμπιστοσύνη των αγορών για τα μοναδικά ελληνικά ποιοτικά προϊόντα και ιδιαίτερα για τις ελιές Καλαμών  και Χαλκιδικής είναι κάτι παραπάνω από ενθαρρυντική. Η εξαιρετική ποιότητα αλλά και τα γευστικά χαρακτηριστικά, τις καθιστούν από τα πλέον αναγνωρίσιμα ελληνικά προϊόντα. Ένα άλλο σημαντικό εξαγώγιμο προϊόν είναι το ελληνικό ροδάκινο, σε κονσέρβα. Η μοναδική του  γεύση, το χρώμα και τα πλούσια διατροφικά του χαρακτηριστικά είναι πλέον γνωστά και οι καταναλωτές τα αναζητούν. Σήμερα είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι  και πολύ ικανοποιημένοι που το 40% των ροδάκινων που διακινούνται παγκοσμίως είναι ελληνικό. Η Ελλάδα είναι πρώτη χώρα παγκοσμίως στην εξαγωγή ροδάκινου και ακολουθεί η Κίνα.

Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα μια ελληνική εξαγωγική επιχείρηση;

Οι ελληνικές επιχειρήσεις, είναι αυτές που άντεξαν κατά την διάρκεια της 10ετούς οικονομικής  κρίσης  στην Ελλάδα. Ταυτόχρονα πρέπει να τονιστεί ότι οι περισσότεροι εξαγωγείς συγκαταλέγονται στις κερδοφόρες ελληνικές εταιρείες που βοήθησαν σημαντικά  στην αύξηση της  εισαγωγής συναλλάγματος και τόνωσης της ελληνικής οικονομίας και κατ’ επέκταση του ΑΕΠ της χώρας. Λαμβάνοντας υπόψη τις γνώστες αρνητικές και αντίξοες συνθήκες για την επιχειρηματικότητα, αναπτυχτήκαμε και αυξήσαμε σημαντικά τον τζίρο μας. Επίσης τονώσαμε και ενταχθήκαμε σε νέες αγορές. Τώρα έχουμε παρουσία σε 65 αγορές παγκοσμίως  και εργαζόμαστε σκληρά και μεθοδικά για να εισχωρήσουμε σε νέες αγορές στόχους.

Θα ήθελα δε να τονίσω ότι η αρωγή της πολιτείας πρέπει να είναι συνεχής  με έντονη δράση και μακροχρόνιο στρατηγικό σχεδιασμό. Η χρηματοδότηση για συμμέτοχη σε εκθέσεις στο εξωτερικό, η διαρκής ενημέρωση για τις αλλαγές που πιθανόν προκύπτουν σε διαφορετικές  αγορές, η επιβολή ή μη, φόρων εισαγωγής και η ζήτηση νέων προϊόντων, βοηθούν  στην καλύτερη κατανόηση από πλευρά μας της παγκόσμιας αγοράς των αναγκών της σε τρόφιμα.

Ποιες θεωρείτε ότι θα πρέπει να είναι οι άμεσες ενέργειες της νέας κυβέρνησης για την στήριξη, ενίσχυση και εξωστρέφεια της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα;

Ευχόμαστε η νέα κυβέρνηση να κατανοήσει καλύτερα την τρέχουσα κατάσταση και να προβεί σε μείωση των φόρων και των εισφορών που είναι ιδιαίτερα υψηλές. Αποτελούν δε ένα σημαντικό ανασταλτικό  παράγοντα για τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να επενδύσουν και να επεκταθούν.

Επίσης, σημαντική βοήθεια θεωρούμε ότι  είναι η χρηματοδότηση μας από την πολιτεία  για την συμμετοχή των επιχειρήσεων σε εκθέσεις εξωτερικού μέσω εθνικών περιπτέρων. Το κατάλληλα μελετημένο προωθητικό υλικό και η οργανωμένη καμπάνια σε αγορές στόχους. Η προβολή των ελληνικών προϊόντων πρέπει να γίνεται συντονισμένα για να επιτύχουμε την καλύτερη δυνατή ανταποδοτικότητα των κινήσεων αυτών. Ο ΣΕΒ,ΣΕΒΕ και τα τοπικά επιμελητήρια, σε συνεργασία με την  οικονομική διπλωματία του Υπουργείου Εξωτερικών κινούνται ήδη προς αυτή την κατεύθυνση, την οποία επικροτούμε, με ιδιαίτερη ικανοποίηση.

Σημαντικό είναι επίσης να τονιστεί ότι π Αναπτυξιακός Νόμος, (ΠΑΑ «Αλέξανδρος Μπαλτατζής») απέδωσε 20% στις μεγάλες επιχειρήσεις άνω των 50 εκατ. Ευρώ. Όμως δεδομένης της εξαιρετικά υψηλής φορολογίας και των εισφορών, δυστυχώς η ενίσχυση αυτή εξανεμίζεται. Επιθυμούμε την άμεση μείωση της φορολογίας έτσι ώστε οι επιχειρήσεις να έχουν το περιθώριο μεγαλύτερης ευελιξίας και φυσικά να ανταποδώσουν στους εργαζόμενους τους, που τόσα χρόνια στηρίζουν τις προσπάθειες όλων. Επιπρόσθετα, η Ελληνική Πολιτεία σε συνεργασία με την Ισπανία και την  Ιταλία, που είναι επίσης κορυφαίες χώρες στην παραγωγή ροδάκινου και ελιάς ,μέσω των επίσημων οργάνων της ΕΕ, οφείλει να προστατέψει τα  μεσογειακά αυτά προϊόντα και να πιέσει τις ΗΠΑ έτσι ώστε η αύξηση των δασμών που έχει ήδη προαναγγελθεί, να αποσυρθεί. Πρόκειται για πρόσφατη ανακοίνωση του Ντόναλτ Τράμπ, ο οποίος δήλωση ότι θα  προχωρήσει σε αύξηση των δασμών εισαγωγής  για τα κοινοτικά ροδάκινα και ελιές, όπως έκανε ήδη με τα κινέζικα ροδάκινα στο +25%. Το ίδιο ποσοστό αύξησης ανακοινώθηκε ότι  θα επιβαρύνει και τα ροδάκινα. Η ανακοίνωση για τις πράσινες ελιές  αναφέρεται σε ποσοστό αύξησης +17%. Αυτό σημαίνει πως σε περίπτωση επιβολής επιπλέον δασμών, η παρουσία της χώρας μας στις ΗΠΑ  θα μειωθεί σημαντικά και τα συγκεκριμένα προϊόντα θα είναι  μη ανταγωνιστικά σε σχέση με τα αντίστοιχα από την Ν. Αφρική, την Κίνα, την Χιλή και την Αργεντινή. Ευελπιστούμε ότι η ανοδική εξαγωγική παρουσία μας στις ΗΠΑ θα συνεχισθεί  απρόσκοπτά.

Ποια είναι τα προαπαιτούμενα ώστε μια εξαγωγική επιχείρηση να μπορέσει να εδραιωθεί στην παγκόσμια αγορά;

Όλες οι υγιείς επιχειρήσεις, είτε δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό οφείλουν να εντάξουν στην εταιρική τους φιλοσοφία λέξεις κλειδιά όπως: σοβαρότητα στη συναλλαγή με τους πελάτες και συνεχές χτίσιμο της αξιοπιστίας τους. Επιπλέον, τα υψηλής ποιότητας προϊόντα που συνοδεύονται από τα απαιτούμενα πιστοποιητικά ποιότητας, η άμεση εξυπηρέτηση των αναγκών των πελατών και οι ανταγωνιστικές  τιμές είναι τα προαπαιτούμενα  για να λειτουργήσει μια εξαγωγική επιχείρηση και να δει τα προϊόντα της στο εξωτερικό.

Οφείλουμε να είμαστε σε συνεχή επαγρύπνηση. Αδιαλείπτως παρακολουθούμε τις καταναλωτικές τάσεις στις αγορές στις αγορές που εξάγουμε και επενδύουμε συνεχώς σε νέα προϊόντα, είτε αυτό αφορά νέες συνταγές, είτε πρωτοποριακές συσκευασίες. Κλείνοντας θέλω να τονίσω ότι οι μακροχρόνιες και στενές συνεργασίες με μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού αποτελούν μοχλό πίεσης αλλά ταυτόχρονα και σημαντική εκπαίδευση. Οι απαιτήσεις είναι υψηλές  και αποτελεί πρόκληση να μπορούμε να λειτουργούμε με επιτυχία σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον .

Όλες οι εξαγωγικές επιχειρήσεις οφείλουν  να επενδύσουν στην εκπαίδευση  του προσωπικού τους. Απαραίτητη κρίνεται και η ανανέωση του μηχανολογικού εξοπλισμού. Αυτό μας εξασφαλίζει ποιοτικά προϊόντα με μειωμένο κοστολόγιο  ενώ ταυτόχρονα ενισχύει τους δείκτες υγιεινής και ασφάλειας των τροφίμων προς όφελος του καταναλωτή.

Πηγή: Επιχειρείν, Ελευθερία της Λάρισας