Η προοπτική της αγοράς του ελαιολάδου στην Ταϊλάνδη

9

Ενδιαφέρον για τους Έλληνες εξαγωγείς ελαιολάδου παρουσιάζει η έρευνα αγοράς που δημοσίευσε το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στην Μπανγκόκ όσον αφορά στον κλάδο του ελαιολάδου.

Όπως αναφέρεται στην έκθεση, την οποία μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά στη συνέχεια, η αγορά φυτικών ελαίων στην Ταϊλάνδη κυριαρχείται από τους τύπους ελαίων οι οποίοι χρησιμοποιούνται κατά κόρον στην ταϊλανδική γαστρονομική πρακτική, η οποία αντλεί πληθώρα στοιχείων από/εν πολλοίς βασίζεται στην κινεζική και προσιδιάζει στις γειτνιάζουσες της Ν.Α. Ασίας.

Ως εκ τούτου, κομβική θέση στις προτιμήσεις των Ταϊλανδών καταναλωτών κατέχουν τα έλαια εντοπίου προελεύσεως, ήτοι: έλαιο καρύδας, φοινικέλαιο, σησαμέλαιο, σογιέλαιο, ηλιέλαιο, αραβοσιτέλαιο, σιναπέλαιο, ορυζέλαιο, canola oil, safflower oil κ.λ.π .

Αυτή ακριβώς η παράμετρος διαφοροποιεί ουσιαστικώς την ταϊλανδική αγορά-στόχο για εξαγωγές ελαιολάδου από τις παραδοσιακές ευρωπαϊκές/δυτικές/δυτικόστροφες, καθιστώντας οποιαδήποτε στρατηγική εξαγωγής ελαιολάδου χρήζουσα επιπλέον στοχεύσεως και προετοιμασίας σε σχέση με τις προαναφερθείσες προβλέψιμες αγορές.

Βάσει ταϊλανδικής γαστρονομικής παραδόσεως και πρακτικής, τα έλαια χρησιμοποιούνται κυρίως για τηγάνισμα, συνεπώς η χρήση του ελαιόλαδου θεωρείται ως οικονομικώς μη συμφέρουσα. Παράλληλα λόγω των χαμηλοτέρων σημείων καπνού του ελαιολάδου σε σχέση με λοιπά σπορέλαια, προϊόντα ελαιολάδου αναμεμειγμένα με σπορέλαια ή πυρηνέλαια, τα τελευταία, παρά την μη συγκρίσιμη ποιότητά τους με αυτήν του παρθένου/έξτρα παρθένου ελαιολάδου, καταλήγουν προτιμητέα από τον μέσο Ταϊλανδό καταναλωτή.

Το ελαιόλαδο για τον Ταϊλανδό καταναλωτή θεωρείται υπέρ το δέον παχύρρευστο και «βαρύ», ενώ η υφή του, η χαμηλή οξύτητα εφόσον είναι ποιοτικό, το ιδιαίτερο άρωμά του και το βαθύ χρώμα του, στοιχεία τα οποία υπό άλλες συνθήκες και σε άλλες αγορές το καθιστούν εξέχον συστατικό μεσογειακής διατροφής, στην Ταϊλάνδη και την Ν.Α. Ασία γενικότερα το κατατάσσουν στην κατηγορία των εισαγομένων τροφίμων πολυτελείας. Η εν λόγω κατηγορία τροφίμων καταναλίσκεται από κοινό άνω-μεσαίων και ανωτέρων εισοδηματικών τάξεων -σαφώς ανερχομένων στην Ταϊλάνδη, όπως και στις άλλες, ταχύτατα αναπτυσσόμενες χώρες της Ν.Α. Ασίας– το οποίο, όμως, τα επιλέγει περισσότερο βάσει αιτιάσεων κοινωνικής επίδειξης εκλεπτυσμένων διατροφικών συνηθειών, παρά ουσίας ή/και σαφούς αντίληψης ποιότητος και διατροφικής αξίας.

Επί τη βάσει αυτής της πραγματικότητος και προκειμένου να διατηρήσουν σημαντικό μερίδιο αγοράς, παρά τις προαναφερθείσες αντικειμενικές δυσχέρειες, διεθνώς δημοφιλείς εταιρείες παραγωγής ελαιολάδου (ιδίως ιταλικές και ισπανικές) πλέον διαθέτουν σε ιδιάζουσες αγορές-στόχους όπως η Ταϊλάνδη και οι λοιπές χώρες της Ν.Α. Ασίας, συσκευασίες ελαιολάδου με την ένδειξη “extra light”. Πρόκειται για χαμηλής ποιότητος αλλά, εντούτοις, υψηλής διαύγειας και ανοικτού χρωματισμού προϊόντα μίξεως διαφόρων κατηγοριών ελαιολάδου, ελαφρώς πιο ποιοτικών από το πυρηνέλαιο. Η εν λόγω στρατηγική είναι ίσως και η μοναδική επιτυχής για κατ’ αρχήν είσοδο σε αγορές με τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά καταναλωτικής προτιμήσεως. Πρεσβεία της Ελλάδος στην Μπανγκόκ Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων 5

Αναφορικά προς τις τιμές του ελαιολάδου στα σουπερμάρκετ, αυτές κυμαίνονται για το έξτρα παρθένο από 400 έως 500 Μπατ (11-14 ευρώ περίπου) τα 1000ml, για το απλό, αποτελούμενο από μίξη εξευγενισμένων ελαιολάδων, στα 300-400 Μπατ (9-19 ευρώ περίπου) τα 1000ml, ενώ για το πυρηνέλαιο στα 200-300 Μπατ (6-9 ευρώ περίπου) τα 1000ml ή και χαμηλότερα, ανάλογα με την επωνυμία και την προέλευση του προϊόντος.

Ασφαλώς η αγορά ελαιολάδου, και στην Ταϊλάνδη όπως και σε ολόκληρη την Ν.Α. Ασία, βρίθει ιταλικών και ισπανικών επωνυμιών, με σποραδική εμφάνιση επωνυμιών από λοιπές χώρες (π.χ. επωνυμία “Ravika”, από Τουρκία), καθώς και σταθερή παρουσία εταιρικών επωνυμιών ταϊλανδικών αλυσίδων υπεραγορών, (όπως, π.χ. η επωνυμία “My Choice”, της αλυσίδας Tops). Οι τελευταίες κατά κανόνα τιμολογούν τα προϊόντα τους ελαφρώς φθηνότερα από την χαμηλότερη τιμή των διεθνών, δίχως όμως σημαντικές αποκλίσεις.

Στατιστικά στοιχεία ταϊλανδικών εισαγωγών ελαιολάδου

Οι ταϊλανδικές εισαγωγές ελαιολάδου διαμορφώνονται σταθερώς κατά την τελευταία πενταετία, δίχως να διαγράφεται κάποια ιδιαίτερη αυξητική τάση, παρά τα όποια δείγματα ενισχύσεως του βιοτικού επιπέδου των μεσαίων και ανωτέρων εισοδηματικών τάξεων στην χώρα κατά την ίδια περίοδο. Η ταϊλανδική καταναλωτική συμπεριφορά είναι εν γένει συντηρητική και, ως εκ τούτου, τα πρότυπα διαμορφώσεώς της μεταβάλλονται εφεκτικώς.

Διαβάστε στη συνέχεια, πατώντας στον σχετικό σύνδεσμο όλη την έρευνα αγοράς για το ελαιόλαδο στην Ταϊλάνδη που εξέδωσε  η Πρεσβεία της Ελλάδος στην Μπανγκόκ και συγκεκριμένα το Γραφείο Οικονομικών & Εμπορικών Υποθέσεων στην Μπανγκόκ.

ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ_ΕΡΕΥΝΑ ΑΓΟΡΑΣ_2019