J. R. Profaci (Βορειοαμερικανική Ένωση Ελαιολάδου): «Είναι μια μεγάλη ευκαιρία να υπάρχουν 75 εκατομμύρια καταναλωτές στις ΗΠΑ που ακόμα δεν καταναλώνουν ελαιόλαδο»

414
Joseph R. Profaci, Διευθυντής της NAOOA

Η αμερικάνικη ατμομηχανή της παγκόσμιας κατανάλωσης. Θα πάρει πάλι μπρός;

Η Βορειοαμερικανική Ένωση Ελαιολάδου (NAOOA) έχει μέλη της τις σημαντικότερες επιχειρήσεις που εισάγουν ελαιόλαδο στις Ηνωμένες Πολιτείες από όλες τις ελαιοπαραγωγές – εξαγωγείς χώρες. Αποτελεί τον βασικό φορέα προώθησης της κατανάλωσης στην αγορά με το μεγαλύτερο δυναμικό στον κόσμο. Ο Joseph R. Profaci, είναι δικηγόρος, απόφοιτος του Χάρβαρντ και του Πανεπιστήμιου της Νέας Υόρκης, με εμπειρία στον κόσμο του ελαιολάδου ως σύμβουλος της εταιρείας Colavita USA καθώς και με οικογενειακούς δεσμούς λόγω της ιταλικής του καταγωγής. Ακολουθεί μία περίληψη συνέντευξής του στο ισπανικό περιοδικό Almaceite, με πολλές ενδιαφέρουσες πληροφορίες και απόψεις (Απόδοση και προσαρμογή στα ελληνικά από το olivenews.gr).

Η πορεία της κατανάλωσης από το 1983 έως σήμερα

Η αγορά των ΗΠΑ ήταν πάντα μια βασική διέξοδος για την παγκόσμια κατανάλωση ελαιολάδου. Ωστόσο, δεν έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Σήμερα σε ποιό σημείο βρίσκεται;

Είναι αλήθεια ότι η αύξηση των εισαγωγών ελαιολάδου στις Ηνωμένες Πολιτείες επιβραδύνθηκε δραστικά τα τελευταία οκτώ χρόνια. Από το 1983 έως το 2012, οι αμερικανικές εισαγωγές ελαιολάδου αυξήθηκαν εκθετικά από 34.000 σε 300.000 τόνους. Η μεγαλύτερη αύξηση συνέβη στα χρόνια που ακολούθησαν την εκλαΐκευση της «Μελέτης των 7 χωρών και της μεσογειακής διατροφής» του Albert Keys. Η ​​αύξηση των εισαγωγών κατά την περίοδο 2000 έως 2012 ακολούθησε έναν υγιή ρυθμό ετήσιας ανάπτυξης 4,2%. Από το 2012, ωστόσο, η ανάπτυξη έχει επιβραδυνθεί με μόνο 0,5% κατά μέσο όρο ετησίως. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η διείσδυση του ελαιολάδου στα νοικοκυριά επίσης σταμάτησε να αυξάνεται, παραμένοντας σε λίγο λιγότερο από 40%.

Τα καλά νέα είναι ότι, μετά από χρόνια στασιμότητας, το 2018 η διείσδυση του ελαιολάδου στην κατανάλωση των νοικοκυριών αυξήθηκε από 2,2% έως 43,3%. Αυτό μπορεί να είναι ένα σημάδι ότι η εμπιστοσύνη στο ελαιόλαδο αποκαθίσταται και οι καταναλωτές θα επανέλθουν ξανά. Αν δούμε ποτήρι σαν μισογεμάτο, σήμερα 46,8 εκατομμύρια νοικοκυριά στις ΗΠΑ αγοράζουν το ελαιόλαδο, αλλά αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν 74,8 εκατομμύρια νοικοκυριά που δεν είναι, και αυτό αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία ανάπτυξης.

Η σφραγίδα ποιότητας της ΝΑΟΟΑ, που εγγυάται την αυθεντικότητα των ελαιολάδων

Τι συμβαίνει με την σφραγίδα ποιότητας της ΝΑΟΟΑ, που εγγυάται την αυθεντικότητα των ελαιολάδων των συνεργαζόμενων εταιρειών;

Το πρόγραμμα NAOΟA Quality Seal θεωρείται από πολλούς ως η σημαντικότερη σφραγίδα πιστοποίησης που μπορεί να έχει ένα ελαιόλαδο στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η σημασία που αποδίδουν οι καταναλωτές στην σφραγίδα ποιότητας μπορεί να παρατηρηθεί από την ανάλυση των δεδομένων της ιστοσελίδας μας.

Στην πραγματικότητα, πολλά από τα ερωτήματα των καταναλωτών εκφράζουν την αμηχανία τους για το πώς ένα προϊόν που διαβάζουν σε ορισμένες ειδήσεις ότι είναι νοθευμένο / μη κανονικό, θα μπορούσε να έχει τη σφραγίδα μας. Οι αλυσίδες εμπορίου  αναγνωρίζουν επίσης τη σημασία της σφραγίδας ποιότητας, δεδομένου ότι δύο από τα μεγαλύτερα δίκτυα λιανικών πωλήσεων  θα λάβουν φέτος την άδεια χρησιμοποίησης της σφραγίδας μας στις μάρκες ιδιωτικών ετικετών τους.

Τα Fake News και το «Olive Oil Times «

Στους ελέγχους που διεξήγαγε το FDA τα τελευταία χρόνια δεν υπήρξαν προβλήματα απάτης στο ελαιόλαδο. Ωστόσο, η δύναμη των Fake News στο Διαδίκτυο κατάφερε να δημιουργήσει μια αντίθετη γνώμη. Ποιά είναι η αντιμετώπιση που έχει το ισπανικό ελαιόλαδο;

Δεν θα έλεγα ότι ο ισπανικός τομέας ελαιολάδου επηρεάστηκε από κακό Τύπο. Παρόλο που υπήρξαν κάποιες αρνητικές ειδήσεις από την Ισπανία κατά το τελευταίο έτος, φαίνεται ότι καλύφθηκαν μόνο από τον εξειδικευμένο Τύπο (για παράδειγμα, στο «Olive Oil Times «). Για κάποιο λόγο, η πρόσφατη μελέτη της OCU (Ισπανική Ένωση Καταναλωτών) δεν καλύφθηκε καθόλου από τα αμερικανικά μέσα μαζικής ενημέρωσης, ούτε καν στο «Olive Oil Times».

Οι περισσότεροι καταναλωτές τείνουν να συνδέουν τα μη αυθεντικά ελαιόλαδα με αναφορές στην Ιταλία, λόγω κυρίως της σκανδαλώδους παρουσίασης του ειδησεογραφικού προγράμματος «Τα 60 λεπτά» πριν από μερικά χρόνια. Ανεξάρτητα από το ποιά ελαιόλαδα είναι στο στόχαστρο, τα ψεύτικα νέα σχετικά με τα ελαιόλαδα οποιασδήποτε προέλευσης επηρεάζουν αρνητικά τα ελαιόλαδα όλων των περιοχών. Συνεχίζουμε να προσπαθούμε να απαντάμε σε όλα τα ψεύτικα νέα για το ελαιόλαδο και να το υποστηρίζουμε ζητώντας διορθώσεις από τα μέσα ενημέρωσης.

Η σύνδεση της κατανάλωσης με τις υγιεινές ιδιότητες του ελαιολάδου.

Πόσο επηρεάζουν τις πωλήσεις τα επιχειρήματα για τις υγιεινές επιπτώσεις από την κατανάλωση ελαιολάδου στις Ηνωμένες Πολιτείες;

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι τα υγιεινά  χαρακτηριστικά του ελαιολάδου, και ιδίως του παρθένου ελαιολάδου, αποτελούν βασικό μοχλό της κατανάλωσης στις ΗΠΑ. Μια πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε ότι τουλάχιστον τα τρία πέμπτα μεταξύ των χρηστών του ελαιολάδου πιστεύουν ότι όλα τα είδη ελαιολάδου ανήκουν στα υγιέστερα λάδια που μπορούν να αγοράσουν.

Τα στοιχεία δείχνουν επίσης ότι οι περισσότεροι χρήστες γνωρίζουν μόνο ότι το ελαιόλαδο «κάνει καλό στην καρδιά», όχι όμως τα οφέλη για τη θεραπεία ή την πρόληψη άλλων χρόνιων ασθενειών όπως ο διαβήτης ή η νόσος του Alzheimer, όπως και ότι το ελαιόλαδο διαθέτει πληθώρα αντιοξειδωτικών ή ότι έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Μετά την «τιμή», οι καταναλωτές είπαν ότι το δεύτερο σημαντικότερο πράγμα που θα τους έκανε να χρησιμοποιούν περισσότερο ελαιόλαδο είναι να γνωρίζουν ότι έχει οφέλη για την υγεία πέρα ​​από όσα ήδη γνωρίζουν.

Τα ισπανικά ελαιόλαδα στις ΗΠΑ.

Υπάρχουν σημαντικές ισπανικές εταιρείες που είναι μέλη του NAOOA. Ποια εικόνα έχουν τα ισπανικά εξαιρετικά παρθένα ελαιόλαδα μεταξύ Αμερικανών καταναλωτών; 

Η ποιότητα της εικόνας των ισπανικών εμπορικών σημάτων και των εξαιρετικά παρθένων ελαιολάδων της Ισπανίας αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς. Πάντως, οι περισσότεροι αμερικανοί καταναλωτές δεν έχουν ιδέα ότι η παραγωγή στην Ισπανία υπερβαίνει κατά πολύ τη συνδυασμένη παραγωγή της Ιταλίας και της Ελλάδας.

Οι ιδιωτικές ετικέτες (private label).

Οι σημαντικότερες αλυσίδες διανομής στις Ηνωμένες Πολιτείες, όλο και περισσότερο, έχουν τις δικές τους ιδιωτικές μάρκες εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου. Είναι αυτό θετικό για τον καταναλωτή ή μπορεί να υποβαθμίσει το προϊόν μειώνοντας τις τιμές του;

Οι αλυσίδες διανομής εμπορεύονται τα προϊόντα, και το ίδιο ισχύει και για τα εμπορικά σήματα ιδιωτικών ετικετών ελαιολάδου. Είναι κρίμα, αλλά πρέπει να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα ότι τα προϊόντα ιδιωτικής μάρκας δεν πρόκειται να εξαφανιστούν, άρα η βιομηχανία πρέπει να προσαρμόσει ανάλογα τις στρατηγικές μάρκετινγκ.

Από την άποψη του παραγωγού, τα καλά νέα είναι ότι, στις περισσότερες περιπτώσεις, οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι της χαμηλότερης ποιότητας, επομένως αυτό μπορεί να αποτελέσει μια ευκαιρία να τοποθετηθεί ένα εμπορικό σήμα υψηλότερης ποιότητας και υψηλότερης τιμής. Κατά τη γνώμη μου, τα εμπορικά σήματα των διανομέων μπορούν να προσφέρουν ένα ευκολότερο σημείο εισόδου για τους καταναλωτές που δεν γνωρίζουν το ελαιόλαδο και οι οποίοι ίσως δυσπιστούν σε εμπορικά σήματα που δεν γνωρίζουν.