ελληνικά english 20 Νοε 2018

Προϊόντα - Επιχειρήσεις | Εταιρείες

Pierluigi Tosato, πρόεδρος της DEOLEO: «Θέλουμε να αλλάξουμε τον κλάδο».

Βασίλης Ζαμπούνης
Ο CEO της DEOLEO, Pierluigi Tosato, μιλά εφ’ όλης της ύλης αποκλειστικά στο olivenews.gr και στο ΕΛΙΑ & ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ : «Θέλουμε να αλλάξουμε τον κλάδο».

Συναντήσαμε τον κ. Pierluigi Tosato, πρόεδρο (CEO) της DEOLEO σε ένα από τα πιο σικ ξενοδοχεία – μπουτίκ των Αθηνών κατά τη διάρκεια της πρόσφατης επαγγελματικής επίσκεψής του στη χώρα μας. Παρόντες ήταν επίσης, ο κ. Ηλίας Κάνταρος, διευθυντής του περιοδικού Ελιά & Ελαιόλαδο, καθώς και οι κ.κ. Γιώργος Αφεντούλης και Ηρακλής Κουνάδης της εταιρείας «Φερόνια», που εκπροσωπεί τα συμφέροντα της DEOLEO στην Ελλάδα. (Ο Pierluigi Tosato αποκλειστικά στο olivenews,gr)


(Α)>(Δ) : Ηλίας Κάνταρος, Pierluigi Tosato, Βασίλης Ζαμπούνης

Ο κ. Tosato, στο σύντομο σχετικά διάστημα των δύο ετών που έχει εμπλακεί με το ελαιόλαδο – προέρχεται από τον χώρο των εμφιαλωμένων νερών- έχει προλάβει να αφήσει το «αποτύπωμα» των ρηξικέλευθων απόψεών του, ιδίως όταν αυτές προέρχονται από ένα μάνατζερ που διακινεί χιλιάδες τόνους ελαιολάδου στην παγκόσμια αγορά. Γι αυτό λοιπόν και ως Ελ&Ελ είχαμε προετοιμαστεί για μια άκρως ενδιαφέρουσα συνέντευξη – συζήτηση, την οποία δεν μπορούσαν να επισκιάσουν ούτε η υπέροχη θέα της Αθήνας ενώ έπεφτε το δειλινό, αλλά ούτε και οι εμπορικές «λεπτομέρειες» του ταξιδιού του. Άλλωστε εξαρχής διαπιστώσαμε ότι για τους Έλληνες εκπροσώπους της εταιρείας το ταξίδι της επομένης ημέρας και η επικείμενη συμφωνία με τον Συνεταιρισμό των Γαργαλιάνων δεν αποτελούσε καν είδηση άξια λόγου. Συνεπώς στρέψαμε το ενδιαφέρον στα όσα συμβαίνουν στην παγκόσμια αγορά καθώς και στις προτάσεις της DEOLEO, μιας ισπανικής εταιρείας που κατέχει ορισμένες από τις πιο γνωστές εμβληματικές μάρκες όπως οι Bertolli, Carapelli, κ.ά

Πολλοί κανόνες χωρίς αποτέλεσμα
Στην πρώτη μας ερώτηση η θέση του Pierluigi Tosato είναι ξεκάθαρη: Η παγκόσμια αγορά του ελαιολάδου διέπεται από υπερβολικά πολλούς κανόνες, οι οποίοι όμως ταυτόχρονα είναι και αναποτελεσματικοί. Για να συνεχίσει εστιάζοντας στις ΗΠΑ οι οποίες κατά την άποψή του δεν ενδιαφέρονται για την ποιότητα. Αντιθέτως υπάρχει ένα κενό γιατί το Υπουργείο Γεωργίας (USDA) έχει υιοθετήσει ένα εθελοντικό πρότυπο, που είναι αναποτελεσματικό, καθώς επιτρέπει να αποκαλούνται έξτρα παρθένα ακόμη και ελαιόλαδα με οργανοληπτικά ελαττώματα. Οι ΗΠΑ δεν συμμορφώνονται με το Διεθνές Συμβούλιο Ελαιοκομίας (IOC). Έτσι ανοίγουν οι πόρτες για την κακή ποιότητα. Χαρακτηριστικά επισημαίνει πως σήμερα, το 85% των ελαιολάδων που πωλούνται σαν έξτρα παρθένα δεν είναι. Αυτό επιτρέπει σε κάποιους να κερδίζουν, γιατί γεμίζουν την αγορά με κακής ποιότητας ελαιόλαδα παραπλανώντας έτσι τους καταναλωτές. Από την άλλη πλευρά η Ευρωπαϊκή Ένωση αντιλαμβάνεται ότι δεν έχουμε τον απαιτούμενο συντονισμό, νομοθεσία και κανονισμούς.

Νέοι κανόνες και υπέρ του πάνελ τεστ
Παραμένουμε στο ίδιο κεφάλαιο ρωτώντας τον αν είναι υπέρ νέων κανονισμών και παρεμβάσεων. Ο Pierluigi Tosato διευκρινίζει ότι είναι υπέρ ενός καλύτερου κανονισμού, ώστε να υπάρχουν πιο αυστηρές αναλυτικές παράμετροι που θα εξασφαλίζουν το εξαιρετικό παρθένο. Σε αυτές περιλαμβάνεται και μία πιο αξιόπιστη οργανοληπτική αξιολόγηση (πάνελ τεστ) υποστηριζόμενη από αναλυτικές μεθόδους. Πρέπει λοιπόν να καθορίσουμε, λέει, τι είναι πραγματικά το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο και τι διαφέρει από το κοινό παρθένο ελαιόλαδο. Οι καταναλωτές δεν καταλαβαίνουν τη διαφορά μεταξύ παρθένου και έξτρα παρθένου και λόγω αυτής της σύγχυσης, δεν είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν την επιπλέον τιμή.

Το κόστος της ποιότητας και ο ρόλος του ελαιοκαλλιεργητή
Για τον Pierluigi Tosato η ποιότητα είναι μια οικονομική αξία και έχει ένα επιπλέον κόστος. Ξεκινά από τον αγρότη ελαιοπαραγωγό και εξαρτάται από τρεις παραμέτρους.
Πρώτον, η γρήγορη συγκομιδή, τον Νοέμβριο και όχι τον Ιανουάριο όπως στην Ισπανία.

Δεύτερον, όλη η επεξεργασία στο ελαιοτριβείο και μάλιστα χωρίς καθυστερήσεις που οξειδώνουν τον ελαιόκαρπο, όπως μπορεί να συμβαίνει στα γιγαντιαία ελαιοτριβεία μαζικής ποσότητας.

Τρίτον, οι ποικιλίες στην Ιταλία –από όπου ο ίδιος κατάγεται- και στην Ελλάδα είναι καλύτερες από τις ισπανικές picual και arbequina.

Η βιώσιμη ανάπτυξη, η αειφορία (sustainability)
Ρωτάμε πώς μπορούμε να αλλάξουμε το μοντέλο αγοράς που επικρατεί και να επιτύχουμε μία βιώσιμη ανάπτυξη, που θα συνδυάζει την προστασία της παραγωγής, κατανάλωσης και του κλίματος;

Ο κ. Tosato δηλώνει κατηγορηματικά ότι «για εμάς η αειφορία είναι το μέλλον. Είναι και η στρατηγική της εταιρείας. Επικεντρωνόμαστε στη βιωσιμότητα». Αναφέρει την υπέρπυκνη φύτευση που χρειάζεται περισσότερο νερό, πιο πολλά χημικά φυτοπροστασίας, με τη διάρκεια των ποιοτικών παραμέτρων να μειώνεται στους έξι μήνες άρα δεν μεταφράζεται σε βιωσιμότητα. «Μιλάω για τη βιώσιμη γεωργία που δεν περιλαμβάνει χημικά», τονίζει χαρακτηριστικά, προσθέτοντας και τα οφέλη για την τοπική κοινωνία. Οι διαδικασίες αυτές ακολουθούν ένα πρωτόκολλο με παραμέτρους, που περιλαμβάνονται σε ένα συμβόλαιο μεταξύ της DEOLEO και τοπικών ομάδων παραγωγών (συνεταιρισμών) όπως έγινε στην Ισπανία με την VinOliva ενώ τώρα έχει στόχο να επεκταθεί στην Ιταλία και την Ελλάδα. «Δεν θέλουμε να πουλήσουμε ένα commodity (κοινό εμπόρευμα), δεν είναι αυτή η DEOLEO, θέλουμε διαφοροποίηση. Πρέπει να έρθω σε επαφή με τους αγρότες και να δω τι χρειάζονται και αυτό είναι το περιεχόμενο της καθετοποιημένης διάρθρωσης. Θα επενδύσουμε σε σχέσεις, συμμαχίες με τους καλύτερους αγρότες», επιβεβαιώνοντας έτσι το ενδιαφέρον για συγκεκριμένο συνεταιρισμό της Μεσσηνίας.

Για «το σπασμένο μοντέλο της αγοράς»
Η συζήτηση επανέρχεται στα κακώς κείμενα της παγκόσμιας αγοράς και σε αυτό που αποκαλεί «το σπασμένο μοντέλο αγοράς» (broken business model). Πρόκειται για μια θέση που και άλλες φορές έχει ο ίδιος εκφράσει.

Σύμφωνα με αυτήν οι αγρότες ελαιοπαραγωγοί δεν έχουν κίνητρο να παράγουν καλή ποιότητα γιατί η διαφοροποίηση της τιμής στο επίπεδο του καταναλωτή μεταξύ υψηλής και μέσης ποιότητας δεν είναι επαρκής. Το λιανικό εμπόριο δεν ενδιαφέρεται για καλή ποιότητα γατί συνηθίζει να κάνει προσφορές για να προσελκύσει τους καταναλωτές. Οι οποίοι μπερδεύονται γιατί όταν πηγαίνουν στα ράφια βλέπουν ελαιόλαδο στα 10€ ή 2€, δεν καταλαβαίνουν τίποτα και δίνουν σημασία μόνο στην τιμή αναζητώντας τη χαμηλότερη. Ο πρόεδρος της DEOLEO συνεχίζει να περιγράφει αυτό που ονομάζει «το σπασμένο μοντέλο αγοράς» λέγοντας ότι αυτό οδηγεί σε μία κακή βιομηχανία, καθώς δεν δίνουμε στους καταναλωτές αυτό που πρέπει να αγοράσουν. Δεν καταλαβαίνουν τη διαφορά ανάμεσα στο έξτρα παρθένο και το κοινό παρθένο. Παραδείγματος χάριν, δεν έχουν γνώση ότι μόνο το έξτρα παρθένο διαθέτει πολυφαινόλες. Αυτό είναι ένα άλλο θέμα, δεν μπορούμε να αναγράφουμε στις ετικέτες πως έχουν οφέλη. Απαγορεύεται από το νόμο και θεωρείται νοθεία. Γιαυτό λοιπόν και θέλουμε να αλλάξουμε τον κλάδο, υπογραμμίζει.


     Pierluigi Tosato

Η θέση της DEOLEO στην παγκόσμια αγορά
Ρωτάμε ποια είναι η θέση της DEOLEO, των προϊόντων της, στην παγκόσμια αγορά και εάν με την εμπειρία των κατοπινών εξελίξεων εκείνος, ένας άνθρωπος της αγοράς, ένας manager, θα ξανάκανε την αρχική επένδυση (των αδελφών Salazar με την Sos Cuetara);

Pierluigi Tosato: «Αυτή είναι μία δύσκολη ερώτηση. Η CVC (το fund που έχει τον έλεγχο της εταιρείας) έχει καταλάβει ότι για να γίνει εκείνη η αρχική συμφωνία κερδοφόρα, χρειαζόμαστε χρόνο για να αλλάξουμε τον κλάδο του ελαιολάδου και δεν πρόκειται για ένα βραχυπρόθεσμο παιχνίδι. Η CVC είναι ο βασικός μέτοχος, ο οποίος δεν επικεντρώνεται στα βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα, αλλά στα μακροπρόθεσμα. Τα θεμελιώδη στοιχεία είναι καλά. H αύξηση της κατανάλωσης είναι ένα υγιές αποτέλεσμα. Οι μέτοχοι δίνουν σημασία στις βασικές αρχές. Το πρόβλημα είναι ο ίδιος ο κλάδος, ο οποίος πεθαίνει, άρα ο στόχος μας είναι να αλλάξουμε τον κλάδο προς όφελος των καταναλωτών και των αγροτών. Γι αυτό επικεντρωνόμαστε στην αειφορία.

Πώς μπορεί η Ελλάδα να αναβαθμίσει το ρόλο της;
Για τον πρόεδρο της DEOLEO η Ελλάδα έχει μια υψηλής ποιότητας παραγωγή, ειδικά στην Πελοπόννησο. Η γνώμη του όμως είναι ότι λόγω της οικονομικής κατάστασης η παραγωγή μειώνεται. Η δυναμικότητα της Ελλάδας είναι σημαντική ως προς την ποιότητα και το οργανοληπτικό προφίλ. Στην Νότια Ιταλία έχουν την ποικιλία Coratina, που ο ίδιος, καταγόμενος από την Βόρεια Ιταλία, δεν την προτιμά. Γι αυτό θα το αναμείγνυε. Επίσης στη Γερμανία, για να έχεις αρμονία, δεν μπορείς να χρησιμοποιήσεις πολύ ισπανικό ελαιόλαδο (από picual) και πρέπει να το αναμείξεις με ελληνικό, ιταλικό. Συμπερασματικά δηλώνει: «Είμαι υπέρ των ελληνικών ποικιλιών και του ελαιολάδου τους».
Εάν κοιτάξει κάποιος το χάρτη, θα δει ότι ο όγκος της ποσότητας βρίσκεται στην Ισπανία, η οποία όμως δεν επικεντρώνεται στην ποιότητα, γι αυτό πρέπει να αλλάξει, καθώς στοχεύει μόνο στην απόδοση. Η Τυνησία προοδεύει στη βιολογική καλλιέργεια, γιατί έχουν ελαιώνες στην έρημο. Στην Ιταλία έχουμε ποικιλίες, υψηλή ποιότητα, αλλά η παραγωγή μειώνεται κάθε χρόνο.

Οι εκτιμήσεις για την εσοδεία 2018/19 (προσφορά, ζήτηση, τιμές)
Από την ανταλλαγή απόψεων προκύπτει συμφωνία με τις εκτιμήσεις μας στο προηγούμενο τεύχος 85 του Ελ&Ελ. Ο Pierluigi Tosato προβλέπει ότι εάν η παραγωγή στην Ισπανία είναι πάνω από 1,6 εκ τόνους, τότε ότι θα έχουμε μια καλή παραγωγή και οι τιμές θα έχουν κάποια μεταβλητότητα. Η Ιταλία θα έχει πολύ χαμηλή παραγωγή, στην Σικελία η παραγωγή είναι μια καταστροφή, και στην Πούλια επίσης, ενώ η Τυνησία θα έχει την ίδια παραγωγή. Η Ελλάδα θα έχει χαμηλότερη παραγωγή από ό,τι πέρυσι. Η Ισπανία θα είναι η μεγάλη δύναμη ελπίζοντας ότι η ποιότητα θα είναι καλύτερη. Δεν πιστεύει ότι οι τιμές θα μειωθούν πολύ, θα μείνουν λίγο πολύ στα επίπεδα που είναι.

Οι μεσο – μακροπρόθεσμες προοπτικές ισορροπίας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης
Ερωτάμε αν υπάρχει κίνδυνος ανατροπής του ισοζύγιου προσφοράς – ζήτησης καθώς η κατανάλωση μειώνεται στις Μεσογειακές χώρες, ενώ αντιμετωπίζει δυσκολίες για παράδειγμα στην αγορά των ΗΠΑ.

Ο Pierluigi Tosato δηλώνει ότι συμμερίζεται τις ίδιες ανησυχίες. Εάν κάποιος στην Ισπανία σκέφτεται ότι με τη μείωση τιμών, η κατανάλωση στις ΗΠΑ θα ανέβει κάνει λάθος εκτιμήσεις. Η κατανάλωση είναι σταθερή, ενώ στην Ιταλία μειώνεται, όπως και στην Ισπανία. Οι καταναλωτές έχουν χάσει την εμπιστοσύνη στο ελαιόλαδο γιατί έχουν υπάρξει πολλά σκάνδαλα, δεν τους δίνουμε επίσης τα σωστά ποιοτικά προϊόντα. Πολλοί Ιταλοί πάνε κατευθείαν στο ελαιοτριβείο να αγοράσουν ελαιόλαδο. Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε την αγορά γιατί αλλιώς η κατανάλωση δεν θα ανακάμψει.

Στο σημείο αυτό του επισημαίνουμε ότι η DEOLEO εκπροσωπεί μεγάλες εταιρείες. Άρα, εάν ο καταναλωτής δεν έχει εμπιστοσύνη στις μεγάλες εταιρείες, πώς μπορεί η DEOLEO να αλλάξει τη συμπεριφορά του;

Ο Pierluigi Tosato εκφράζει την άποψη πως μπορούν ως εταιρεία να το επιτύχουν αυτό και τότε θα επακολουθήσουν και άλλοι. Αντιθέτως εάν δεν κάνουν τίποτα, τότε η αγορά θα καταρρεύσει. «Είναι υποχρέωσή μας να το κάνουμε κι όταν είσαι ο μεγαλύτερος, έχεις ως υποχρέωση να αλλάξεις την αγορά».

Στο σημείο αυτό ολοκληρώθηκε η ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα αυτή συνέντευξη / συζήτηση δίνοντας πολλή τροφή για σκέψεις και έδαφος να επανέλθουμε γύρω από δύο άξονες:
- πόσο ρεαλιστικό για την οικονομική ανάκαμψη της DEOLEO είναι αυτό το πρότυπο αειφορίας, και,
- πόσο ρεαλιστική είναι η συμφωνία μεταξύ του συνεταιρισμού της Πελοποννήσου και της  DEOLEO.

 

Σχόλια επισκεπτών

Αυτό το άρθρο δεν έχει σχολιαστεί ακόμα

Νέο σχόλιο



Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικά.
Κάθε μήνυμα δημοσιεύεται
αφού το εγκρίνει ο διαχειριστής του ιστότοπου.

Χρήσιμα Links Βίντεο εκδηλώσεων